"I wonder what the rich people are doing now" - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Miranda - WaarBenJij.nu "I wonder what the rich people are doing now" - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Miranda - WaarBenJij.nu

"I wonder what the rich people are doing now"

Door: Mier

Blijf op de hoogte en volg Miranda

13 Mei 2007 | Indonesië, Batavia

Daar ben ik weer!
Ondertussen dus na Flores, via Rinca, Komodo, Sumbawa, Soyo, Gili Air aangekomen op Lombok!
Ik kan nu zeggen dat ik in het kort verslag zal doen van deze tijd, maar jullie kennen me... Je kan nu nog afhaken!! ;-)
Inmiddels begrepen dat ik ook bezoek heb van bekenden van Annelou, dus welkom! (Achter Mier schuilt overigens Miranda :-)) Gelukkig kunnen Annelou en ik het nog prima vinden! Zitten hier nu samen aan het internet.. ;-)
5 mei zaten we in Bajawa en zijn we naar de kratermeren gaan lopen (Annelou niet overigens :-)). Piet en Steven zijn de Eneri vulkaan gaan beklimmen, petje af!!
De kratermeren waar wij naartoe liepen was minder avontuurlijk, hoewel... onze gids rende halverwege weg... heel verhaal, wat ik maar niet uit de doeken ga doen! :-)
De meren en de wandeling er naartoe waren mooi, maar niet spectaculair. Terug me maar eens vermand om met koud water mijn haren te wassen... Op heel Flores nergens warm water, tenzij je een emmertje laat komen via de receptie, mij te veel gedoe. In de middag zijn we naar 2 traditionele dorpjes geweest. Onderweg nog even opgehouden.. ze waren net stenen aan het storten om een modderig deel van de weg weer te verharden... De chauffeur en bijrijden stappen dan ook meteen uit en gaan helpen de kiezels over de weg te verdelen. Wij zijn het laatste stukje naar het dorpje gaan lopen. Het toeristische deel viel mee, lekker lopen fotograferen! Zo ook veel portretjes gemaakt en dan willen ze hem graag terug zien op de display. Ik doe dat dus steeds maar, alleen was het nu een beetje lullig, want ik sta te zwaaien met mijn camera voor een blinde vrouw... oeps.. ;-)
Op 6 mei zijn we van Bajawa naar Ruteng gereden. Onderweg gestopt bij een Arakfabriekje.. ik bedoel een hutje waar ze het lokale alcohol stoken. Gegeten bij een Indonesische snackbar: het eten staat in de vitrine (bij onze snackbars ook, maar hier is het dan ook al klaar...) en ik heb dus maar voor een veilige snack gekozen (geen vlees of vis, maar alleen mie en rijst en kroepoek). In Ruteng krijgen we de eerste regen! Eigenlijk best raar en ook wel lekker! Annelou en ik gaan nog op weg voor internet, maar we worden overal heen gestuurd en we geven het op, we hadden toch al gezegd een week "uit de lucht" te zijn! We zitten in een relatief mooi hotel, ik heb zelfs een aparte hoek met buro! (met een beetje fantasie kom je een eind!)
7 mei: ik heb zo ontzettend lekker geslapen! Voor het eerst zou ik me nog wel een keertje om willen draaien, maar helaas, we gaan vandaag weer bijtijds op pad. Ik grijp mijn kans nog maar een keer om mijn haar te wassen, want op de boot schijnt dat allemaal minder te zijn, lekker snel klaarwakker dus met het koude water! Onderweg gaan we naar het dorp van de chauffeur. We hebben daar een supermooi uitzicht op de bijzondere spinnewebrijstvelden!! Wat is dat fascinerend zeg!! Verder zijn ze gewend aan toeristen en wordt er flink om pennen, snoep en geld gebedeld... Mier is weg!!
In de haven van Labuhanbajo (moest ik even opzoeken, zat niet meer in mijn parate kennis! hihi) nemen we afscheid van onze chauffeur en bijrijder en ontmoeten daarna Chris en Christa. Chris (Amerikaan) is de eigenaar van de boot waar ik niet op zit en Christa (Nederlandse die op Lombok woont) is gastvrouw/duikinstructrice op "mijn" boot, de Ananda. Pittige tante, reeds voorbereid op een lastige groep, wat wij later dus niet blijken te zijn. Ze heeft snel ons vertrouwen en later blijkt ze ook een super buddy voor mij bij het duiken, weer zoveel overwinningen!!
Chris is een keer bij ons aan boord gekomen en heeft wat over zichzelf verteld. Hij werkte op Wallstreet in alle gekte en heeft alles opgegeven om in Indonesie een boot te laten bouwen, waarmee nu deze trips worden gedaan (hij vaart zelf haast nooit mee hoor, toevallig nu). Hij vertelde dat hij ooit met zijn ma was gaan varen in de buurt van New York en samen hadden ze gedobberd en naar de sterrenhemel liggen kijken. Toen was dus gezegd: "I wonder what the rich people are doing"... heel mooi! We hebben dit deze week bij vele onbetaalbare mooie momenten op de boot nog wel eens herhaald... ;-) Thanks to Chris and his mum!
De boot is geweldig!! Ik heb een eigen hut en alleen is er maar 1 douche/wc voor ons allen (na het toiletteren, moet je twee emmertjes water uit zee vissen om via een soort van trechtertje de stortbak weer te vullen... Vooral opletten waar je het water uit zee haalt, want de afvoer komt ook direct in zee! Niet handig om die "bruinvissen" weer meteen in de stortbak te kieperen! hahaha!). Maar ook alle mogelijkheid aan boord om lekker relaxt te zitten op het achterdek en te liggen/slapen op het voordek, super!
We hebben 4 man bemanning, waaronder een goede kok. Hij heeft moeite met lachen, dus we zien dit als een uitdaging, moet zeggen dat ik het me wel redelijk gelukt is, maar na het lachen gaat gezicht direct weer op standje serieus. Die middag zijn we gelijk nog uitgevaren naar Rinca. Dat hoort bij Komodo en eigenlijk kun je hier de bekende Komodovaraan beter zien.
Op dinsdag 8 mei zijn we dus vroeg aan wal gegaan van Rinca om naar de varanen te gaan. Meteen aan het einde van de stijger liggen er al twee. Er zijn speciale vlonders waar je op kan vluchten als ze aggressief worden... veilig idee! ;-) Later zien we nog een groepje, we kunnen ze goed fotograferen en dan duwen de gidsen ze met stokken opzij, zodat wij een wandeling kunnen gaan maken... Toch wel effe eng om er langs te moeten lopen. Naast de varanen, die minder indrukwekkend zijn dan ik verwacht had, zien we ook nog waterbuffels en een green pitviper (groen giftig slangetje). Als we terug gaan naar de stijger, loopt Wim vooruit en kijkt of de speedbootjes ons al komen halen. Hij ziet alleen even de 2 varanen niet die inmiddels wat van plaats verschoven zijn... Ik probeer hem te roepen, maar kom in de paniek niet zo snel op zijn naam en dus staat hij op zo'n 2 meter als ik hem roep. Hij springt meteen een stuk achteruit, hij had ze echt niet gezien! ;-)
Die middag varen we naar Komodo om vanaf het rode strand (door bloedkoraal) onze eerst duik te maken. Ik duik samen met Tineke en Piet. Anneloe en Steven maken een intro-duik en zijn meteen verkocht, ook zij zullen de rest van de reis nog vele duiken maken! Het valt me tegen, er staat veel stroming en ik vind het zicht wat tegenvallen. Maar volgens Christa heb ik het heel goed gedaan, ondanks mijn beperkte aantal duiken hiervoor. 's Avonds eten we een gigagrote vis! (A la Robert Long: "vanmiddag zwom hij nog..." :-))
Woensdag 9 mei krijg ik van Tineke thee op bed/dek, goede service! Chris checkt de duiksite voor de manta's, maar helaas... verkeerde tijd. Dus ja Robin, "bijna" is inderdaad NIETS... :-(
De tweede duik is veel beter!! We zien ook erg veel en ik kom dan ook helemaal blij boven: toch manta's gezien!! Uhhhh... ik moet me toch meer in de onderwaterwereld gaan verdiepen, want ik heb "slechts" pijlstaartroggen gezien! :-) Maar we hebben ook een schildpad, mureen en veel bultpapagaaivissen gezien! Die laatsten zijn echt groot en indrukwekkend, voelde ook alsof ze me uitlachten.. jullie zien de foto waarop je dat kan zien wel als ze op mijn site staan. Eenmaal boven water hangen we aan het bootje en komen er ineens dolfijnen achter ons langs, WAUWWW!!!! We werken ons snel de boot in en volgen ze. We zien ze nog wel een paar keer boven komen, maar halen ze logischerwijs niet in. Super allemaal!!
Die avond gaan we voor de lange tocht naar Sumbawa en dat is zo'n 18 uur varen. Ik ga nog even de kajuit in en ben daar iets te lang met alle deiningen... misselijk dus aan dek, maar gelukkig ebt het snel weg, want dat zou niet lekker zijn met 18 uur varen voor de boeg! hihi
Donderdag 10 mei worden we dus een heel eind verder wakker na een lange en best wel wilde tocht. Ik heb me vannacht regelmatig aan het dek vastgehouden! We komen in een rustige en mooie baai. Hier gaan we nog lopen naar (wederom) een kratermeer. Van het strand hebben we stukjes koraal meegenomen en als je die bij het meer aan een boom knoopt, dan mag je een wens doen... Nou, er waren er al velen mij voor geweest, wel grappig om te zien. een soort van kerstboom of paastak idee. De 3e duik gaat goed en weinig bijzonderheden of nieuwe vissen, maar wel leuk! In de middag gaan de meesten naar het strandje, maar Annelou en ik blijven lekker rustig aan dek, dat is even super relaxt! We gaan nog even snorkelen en Annelou ziet gewoon een schildpad! Ik mis hem helaas, maar ja, dat komt omdat Annelou mijn flippers aan heeft.... hihi
Als het donker wordt, gaan we aan dek zitten om de vliegende honden over te zien komen. Die gaan iedere avond van de ene naar de andere kant van de baai. Alleen vanavond via een andere route!! hahaha We zien ze ver weg vliegen.
Vrijdag 11 mei maakt Annelou me wakker, de vliegende honden komen terug. Nu wel over de boot heen. Gaaf om te zien, het zijn er giga veel!
Maar nu blijkt ook dat we niet om 3 uur zijn gaan varen volgens plan en dat komt omdat de startmotor van de boot van Chris kapot is... Het lukt niet om hem te maken en we nemen hem op sleeptouw. We komen aan bij Moyo, een eilandje bij Sumbawa. We gaan aan land om naar de waterval te gaan. We lopen via het dorpje en de sawa's die erg netjes zijn. De waterval stelt niet veel voor, maar je kan wel aan een touw het water in slingeren. Ik heb lang getwijfeld, maar als je het maar warm genoeg krijgt, dan komt het "me Jane"-virus wel op. Ben dus aan het touw gaan hangen en zo het water in geplonst! Best lekker!
Terug ligt Annelou als een vorstin op de boot met een verrekijker het leven op het eiland te bestuderen, is natuurlijk ook een alternatief voor een wandeling in de hitte! ;-)
We gaan voor de 4e duik en dit is langs een stijl rif waar het 70 meter diep is.... je ziet dus geen bodem. Voor velen vast niet voor te stellen (heb het onbegrip op de boot al gehad helaas), maar ik had ECHT last van hoogtevrees... Heb dus de hand van Christa vast gehouden, maar later bleek dat dat meer weg had van verbrijzelen... Sorry Christa!
Terug op de boot krijgen we gebakken banaan, ons kokkie weet wat een Miertje nodig heeft na zo'n avontuur! In mijn duiklogboek kom ik ook nog tot de ontdekking dat dit mijn 13e duik was, goed dat ik dat niet voor de duik wist! haha
Na het eten zien we een aparte verschijning in het water... allemaal slierten, die als een soort van vuurwerk ontstaan. We vragen na, maar houden het uiteindelijk op kwalletjes die een stofje afscheiden... Zeer bijzonder gezicht!
Gisternacht (zaterdag 12 mei) zijn we om 2 uur gaan varen met nog steeds de andere boot op sleeptouw. We zijn met het ontbijt bij Palau Keramat, waar we de hele dag blijven, zodat Chris met de startmotor op pad kan (hier zijn grotere dorpjes). Het is een mooi watertje, lekker blauw en mooi rustig aflopend. Na de lunch maken we weer een duik. Jaja, Mier krijgt de smaak te pakken! Ik zie voor het eerst (bewust althans!) een sepia. Terug horen we dat de startmotor gerepareerd is , maar dat de accu nu kuren heeft... Chris is not amused.. Bij zonsondergang, die vandaag heel mooi is, komen er dit keer vleermuizen over. Na het eten komt Chris vertellen dat de boot het doet! Yes!! Goed bericht, want hij had nooit op sleeptouw gekund voor het stuk naar Lombok. Dat is namelijk veel en wat wilder en dat zou dus te veel risico zijn. Er waren wel scenario's dat de anderen bij ons op de boot erbij kwamen. Gelukkig dus niet nodig!
Vanmorgen (zondag 13 mei, fijne moederdag ma!! :-)) een theetje van Annelou op bed/dek en wat een mooie zonsopkomst vandaag. We hebben weer een wat wildere tocht gehad en ik heb me volgens Piet vannacht weer flink vast liggen houden! ;-) Lombok en de Gili-eilanden zijn in zicht! Voor Gili Air maak ik mijn 6e en laatste duik van deze vakantie en we zien gewoon 2 schilpadden, super en nog eens super! Maar het kan nog veel spectaculairder... Lig je daar op 15 meter naar een naaktslak te kijken, komen er ineens 3 "intro-duikers" voorbij gedreven! Eindelijk kunnen we de heldendaden van Steven en Annelou vastleggen op de foto!
Rond de middag gaan we aan land, heel vreemd om de bemanning en Christa gedag te zeggen. Chirsta heeft me echt een heel eind verder geholpen met duiken, mocht je dit lezen: Onwijs bedankt!!!
Er staat een bus klaar en we gaan rijden. Heel even maar, want dan gaat de motor roken... Op een mooie uitkijkpunt over de 3 Gili-eilanden nokt hij ermee. Even is het leuk om de eilanden te zien, maar dan krijg je toch wel zin in de lunch... Gelukkig heeft Lineke nog wat kaakjes uit te delen. Na 5 kwartier wachten gaan we met 2 kleine busjes naar het hotel gereden. Het hotel is prima, lekker met airco. Ben net met Annelou gaan kijken in Senggigi Beach Hotel, waar ik 12 jaar geleden ook zat. Ik herkende het helemaal niet, maar we zaten in het villadeel, wat later bijgebouwd is. We mogen er eentje zien.... SUPER!!! (http://www.poolvillaclub.aerowisata.com)
Ik maak gelijk trouwplannen om hier op huwelijksreis te kunnen, alleen nog even een vent zoeken!! Detail... hahahaha
Het oudere deel herken ik wel en wel grappig om het nu terug te zien. Karin en Ricardo, zelfs de handdoeken zijn nog hetzelfde!! Sterker nog: op de drankenkaart staat nog steeds de Forever Young!! :-) (velen hebben deze shake van banaan, yoghurt, honing en melk wel eens bij mij gedronken!) Indonesie was toen mijn eerste verre reis en nu heb ik inmiddels wat meer gezien. Moet zeggen dat het nog steeds erg mooi was! We hebben er uitgebreid gegeten, inclusief een heerlijke fles rose, die viel goed na 2 weken zonder alcohol (er was alleen bier aan boord)... ;-))
We zijn bang dat onze buren het knoflookbrood door de muren heen gaan ruiken, maar wij hebben heerlijk relaxt en luxe gegeten (Op Flores hadden we hier 10 dagen van kunnen eten! haha). Ook hebben we de zon onder zien gaan achter Bali (kun je hiervandaan (en ook vanaf ons balkon) zien liggen). We hebben even wat souvenirswinkeltjes afgelopen en zijn toen maar aan het internetten geslagen. Ik moet jullie toch ook wat leesvoer geven.... Denk dat het weer aardig gelukt is!!
Misschien tot Bali, anders tot thuis!!!!

Liefs,
Mier 8)
xxx

  • 13 Mei 2007 - 13:29

    Marieke:

    Oef... eindelijk het hele verhaal uitgelezen ;). Ik vind je super stoer hoor Mier met al die duiken! Ben erg benieuwd naar de onderwaterfoto's en de lachende vissen :).
    Geniet nog van de laatste week!

    Liefs
    Marieke

  • 13 Mei 2007 - 13:37

    Baukje En Jan:

    Dat was inderdaad weer een lang verhaal! Heb me er doorheen moeten worstelen, ben gister namelijk naar oerrock geweest en nu best wel een "beetje" moe. (ben het niet meer gewend). Met je enthousiaste verhalen heb je me bijna overgehaald om Indonesie toch nog eens een tweede kans te geven! Groetjes en nog heel veel plezier daaro, Baukje

  • 13 Mei 2007 - 14:02

    San:

    wat een mazzel dat ik net achter de pc zit al zie ik dat marieke me voor was :-)
    Geweldig mier en echt..ik wil dit ook nog een keer doen hahaha dus bereid je maar voor en zorg voor optie-regelingen!
    hoop je snel te zien als je weer terug bent!! Geniet er nog maar goed van want hier is het leven toch niet zo mooi als daar :-)))

  • 13 Mei 2007 - 14:14

    Boukje:

    Door al die fantastische verhalen krijg ik ook zin om lekker weg te gaan. Maar helaas ik moet nog even wachten. Geniet nog van het laatste weekje en tot gauw
    Liefs Boukje

  • 13 Mei 2007 - 16:19

    Ricardo En Karin:

    Hallo Miertje,
    Wat een geweldig verslag, zo te lezen heb je het heerlijk naar je zin. Fantastisch dat je ook weer in Sengigi beach bent geweest, er komen bij ons gelijk weer allemaal herinneringen boven!
    Nog heel veel plezier!
    Dikke kussen van ons

  • 13 Mei 2007 - 17:07

    Edwin:

    Hoi Miranda,

    Gaaf dat je het zo naar je zin hebt.
    Heel leuk om je belevenissen zo te lezen.
    Nog hele fijne dagen, en geniet er maar van.

    Edwin

  • 13 Mei 2007 - 19:41

    Nicolette:

    Ik heb genoten van je verhaal en zou er graag de foto's bij willen zien!
    Inmiddels is het wel hartstikke laat geworden want de meiden hadden al lang hun bed in gemoeten. (die zijn dus ook blij met zo'n super lang verhaal, zónder het te lezen!)
    Nou, zus, ik zie je vrijdag weer,
    dikke zoen, Niek

  • 14 Mei 2007 - 10:15

    Anne-Marie :

    Hi Mier, wat stoer die duiken zeg. Leuk dat je erover sms-te. Heb je hele verhaal gelezen hoor ! Klinkt als een mooie afwisselende reis. Na de boottocht is het dan toch wel weer fijn om lekker luxe aan wal te zitten. Weer een hele ervaring. We kijken uit naar de geweldige foto's !

    Geniet nog even deze laatste dagen. Hier in NL is het weer maar saai.

    Liefs A-M

  • 14 Mei 2007 - 14:58

    Aukje:

    Hi Miranda,

    Zo te lezen heb je een goede vakantie, ik ben heel benieuwd naar je foto's !!

    PS. Hoe gaat het met je schoenen ?
    Spreek je volgende week de 23e,

    Groet,
    Aukje

  • 14 Mei 2007 - 18:09

    Pa En Ma:

    Een leuke thuiskomer zo'n lekker lang verhaal.Alleen maak je ons wel nieuwsgierig wat er met je gids was.
    Enne.....je weet toch van Leo van Wijk dat je bruinvissen gewoon achter hun kieuwen moet pakken hihihi.Gezellig dat je belde met moederdag op dat moment waren wij ook een beetje in de oost.
    Hé schat tot vrijdag.Zal m'n wekker zetten :-))Enne.....nog lekker genieten hoor!!!Dikke zoen XXX

  • 14 Mei 2007 - 20:20

    Alice:

    Ha die Mier, vasthouden aan Piet... huwelijksreis ha,ha... waar gaat dat over ?! Nee, ik heb je hele bericht met volle interesse gelezen. Die boot klinkt wel helemaal fantastisch hoor !! Dat doet die Chris toch niet zo verkeerd (op die motor na dan ;-). Toevallig (?!) zaten wij gisteren ook op de boot. Op het IJsselmeer dan... Maar ook wij hadden een lekker zonnetje én wind ! En een heel gaaf jacht zzzucht. Tja, René is z'n 40e erg goed begonnen. Zaterdag was ook supergezellig. Echt jammer dat je er niet bij kon zijn !! Maar, als ik eerlijk ben zou ik in jouw plaats dat reisje ook niet willen missen... Volgens mij geniet je er behoorlijk van. En dat zou ik ook nog maar even doen de komende dagen. Hoe fijn NL ook, aan die zonsondergangen daar kunnen we echt niet tippen.. En dan al die mooie vissen. Ik vind het helemaal stoer van je hoor... !! Nou, vrouwtje ik wens je alvast een hele goeie reis terug ennuhhh hoeveel foto's moeten we straks uitwisselen ?! ;-)))
    Veel liefs en een dikke zoen (ook namens René). Al xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Mijn eerste reis

De reis is te vinden op de Djoser site:
http://www.djoser.nl
Djoser Reizen --> Azië --> Indonesië --> 22 dagen Kleine Sunda Eilanden

Mijn eigen site is:
http://www.mierenzo.nl/

De volgende route ga ik doen!
26-04-'07 Amsterdam - Denpasar -
27-04-'07 Aankomst Denpasar - Lovina (nachtje bij Joyce en Alice!!)
28-04-'07 Lovina - Sanur
29-04-'07 Sanur - Denpasar, vlucht naar Maumere
30-04-'07 Maumere
01-05-'07 Maumere - Moni
02-05-'07 Moni - Gunung Kelimutu - Riung
03-05-'07 Riung
04-05-'07 Riung - Bajawa
05-05-'07 Bajawa
06-05-'07 Bajawa - Ruteng
07-05-'07 Ruteng - Labuhanbajo, boottocht: Pulau Kanawan
08-05-'07 boottocht: Pulau Kanawan - Komodo
09-05-'07 boottocht: Komodo - Pulau Satonda
10-05-'07 boottocht: Pulau Satonda - Moyo
11-05-'07 boottocht: Moyo - Gili Batu/Pulau Keramat
12-05-'07 boottocht: Gili Batu/Pulau Keramat - Gili Air
13-05-'07 boottocht: Gili Air - Senggigi
14-05-'07 Senggigi
15-05-'07 Senggigi
16-05-'07 Senggigi - Kuta
17-05-'07 Kuta - Denpasar - Amsterdam
18-05-'07 aankomst Amsterdam


REISBESCHRIJVING
Bali
dag 1 do 26 april: Vertrek uit Amsterdam
dag 2 vr 27 april: Aankomst Denpasar - Lovina
dag 3 za 28 april: Lovina - Sanur

(hieronder staat het verhaal van Djoser, ik kom dus een dag eerder dan de groep aan en breng een nachtje door in Lovina bij Joyce en Alice!!)
Malaysia Airlines brengt je via een overstap in Kuala Lumpur naar Denpasar op Bali, waarna je in de middag in Sanur arriveert. Hier kun je vast een nacht wennen aan de tropische temperatuur en kennismaken met lokale eetgewoonten. Onder het genot van een eerste zonsondergang kun je de reis levendig beginnen in één van de vele restaurantjes of bars.


Flores
dag 4 zo 29 april: Sanur – Denpasar, vlucht naar Maumere
dag 5 ma 30 april: Maumere
dag 6 di 1 mei: Maumere – Moni
dag 7 wo 2 mei: Moni - Riung
dag 8 do 3 mei: Riung

De vlucht van Bali naar Flores duurt ongeveer 2 uur. Vanuit het toestel heb je een weids uitzicht over uitgestrekte koraalriffen en atollen, waar je in de volgende weken langs komt.

Het centrum van Maumere wordt gekenmerkt door een groot plein, de markt en een enorme katholieke kerk. Je hebt een hele dag om de stad te verkennen en de leuke haven bekijken waar de sopes, typische houten boten die je alleen op Flores aantreft, de geoogste kokosnoten exporteren. Op het strand even buiten de stad kun je je aan de eerst snorkeltocht wagen.

Dan reizen we door naar Moni, een klein dorpje, dat midden tussen de rijstvelden ligt. De volgende ochtend staan we vroeg op om de Kelimutu-vulkaan te beklimmen. Na een stuk met jeeps lopen we de laatste meters naar de top om daar op het opkomen van de zon te wachten. Als het licht is zie je andere vulkaanpieken liggen, evenals drie mineraalrijke meren met verschillende kleuren: turkoois, olijfgroen en zwart, die opmerkelijk genoeg in de loop der tijd steeds van kleur wisselen. Volgens een oude legende is de Kelimutu een voorbode van de dood en huizen er in de meren de zielen van de overledenen. Als we weer beneden zijn, rijden we door naar Riung.

In Riung bevindt zich het Nature Conservation Park dat het onderwater ecosysteem beschermd. Je hebt de mogelijkheid om de kleine eilandjes voor de kust te ontdekken, die bekend staan om hun mooie koralen en witte zandstranden.


Bajawa
dag 9 vr 4 mei: Riung - Bajawa
dag 10 za 5 mei: Bajawa
dag 11 zo 6 mei: Bajawa - Ruteng

Niet voor niets wordt Flores wel als een van de fraaiste eilanden van de Sunda-eilandengroep beschouwd, waar de vulkaanerupties een karakteristiek landschap hebben doen ontstaan. De vaak smalle wegen slingeren zich door de bergen, zodat je hier rekening moet houden met enkele lange ritten.

De hooglanden rond het koele Bajawa worden bevolkt door de Ngada-stam, een van de minst gemoderniseerde bevolkingsgroepen op Flores. In dorpjes als Langka, Bena, Wogo of Naru is de cultuur nog zeer authentiek en herkenbaar aan; bijvoorbeeld de traditioneel gebouwde houten huizen, totempalen, stenen ommuringen of rituele plaatsen waar buffels worden geofferd. De opvallende Ngadasymbolen - de ngadhu, een parasolachtig bouwsel van zo’n drie meter hoog en de bhaga, een miniatuurhuisje met een rieten dak - symboliseren de voortdurende aanwezigheid van de voorouders. Meestal word je met grote gastvrijheid in deze dorpen ontvangen, krijg je lokale drankjes en hapjes voorgezet en met een beetje geluk nodigt men je ook thuis uit of worden er traditionele dansen uitgevoerd. Wandelliefhebbers met een uitstekende conditie kunnen de Eneri-vulkaan beklimmen en bij de warmwaterbronnen van Soa kun je heerlijk zwemmen en luieren.

Vanuit Bajawa reizen we door naar Ruteng. Deze rit is weliswaar zwaar en lang, maar ook spectaculair. Onderweg stoppen we af en toe bij een strandje, plantages of dorpjes om even uit te blazen en de benen te strekken. Ruteng is eveneens aangenaam koel en de omgeving leent zich uitstekend voor een wandelingetje met schitterende uitzichtpunten over de heuvels, valleien en rijstvelden. De plaats heeft bovendien een markt, waar de zeer traditioneel levende dorpsbewoners uit de heuvels van Manggarai komen.


Boottocht !!
dag 12 ma 7 mei: Ruteng – Labuhanbajo, begin boottocht
dag 13 di 8 mei: Kanawan – Komodo
dag 14 wo 9 mei: Komodo - Satonda

Onderweg van Ruteng naar Labuhanbajo onderbreken we het traject regelmatig om het landschap en het dorpsleven in de kampongs in ons op te nemen.

In de havenplaats Labuhanbajo schepen we in op de boot of boten, waarmee we de komende zeven dagen de mooiste eilandjes van de oostelijke archipel gaan verkennen. Onderweg kun je op het dek zonnen en af en toe wordt de boot stilgelegd om een duik in zee te nemen en te snorkelen. Indien je wilt duiken, kun je je aan het begin van de reis aanmelden bij de reisbegeleiding. Er wordt dan voldoende duikmateriaal aan boord meegenomen. De bemanning zorgt driemaal daags voor een smakelijk maal. Tussen Sumbawa en Flores liggen tientallen kleinere eilandjes, en we leggen allereerst aan bij Kanawan, waar je de eerste schitterende koralen ziet. Misschien kunnen we hier onze eerste zelfgevangen vis barbecuen.

De volgende dag varen we vroeg naar het eilandje Komodo, een uniek natuurreservaat. Op het eiland trekken we met een gids het binnenland in op zoek naar de reusachtige prehistorische varanen, die een lengte bereiken van wel drie meter. We overnachten in een stille baai en hebben na de wandeling weer alle gelegenheid om te snorkelen en te zwemmen.

Het volgende doel is Satonda, een vulkanisch eilandje aan de noordwestkust van Sumbawa. De krater is gevuld met regenwoud en in het midden ligt een groot meer. De lokale bevolking bezoekt deze plaats omdat het meer magische krachten zou bezitten. Ook hier vormt het koraal het perfecte decor voor een mooie duik. In de avonduren varen we rond middernacht verder westwaarts langs de noordkust van Sumbawa. Eigenlijk is het zonde om tijdens deze bootreis te gaan slapen, want de sterrenhemel biedt elke avond weer een prachtig schouwspel.


Vervolg boottocht
dag 15 do 10 mei: Satonda - Moyo
dag 16 vr 11 mei: Moyo - Gili Batu / Pulau Keramat
dag 17 za 12 mei: Gili Batu / Pulau Keramat - Gili Air
dag 18 zo 13 mei: Gili Air - Senggigi

Het eiland Moyo is in zijn geheel een nationaal park. We ankeren bij Labuan Haji, een van de weinige dorpjes. Zwervend door dit natuurreservaat, met zowel savannes als een dicht regenwoud en een bijzonder rijke fauna, kun je talrijke vogelsoorten, herten en zwijnen tegenkomen. Aan de horizon zie je van ver de dreigende vulkaan Tambora, die met zijn uitbarsting van 1815 een gigantische verwoesting en hongersnood veroorzaakte.

Na een bezoek aan een vleermuisgrot zeilen we verder naar Gili Batu of Pulau Keramat, afhankelijk van de omstandigheden. Deze onbewoonde eilandjes lenen zich weer uitstekend voor alle wateractiviteiten. De boottocht eindigt met een korte tocht naar de Gili-eilanden, drie tropische paradijsjes met prachtige, stille witte stranden ten noordwesten van Lombok. Snorkelend of duikend langs de koraalriffen van bijvoorbeeld Gili Air zie je in het heldere water vissen in alle kleuren van de regenboog. Natuurlijk kun je ook de eilandjes zelf gaan verkennen. Dan nemen we afscheid van schip en bemanning en gaan aan land.


Lombok, Senggigi
dag 19 ma 14 mei: Senggigi
dag 20 di 15 mei: Senggigi

Na ons zeeavontuur verblijven we enkele dagen in het kustplaatsje Senggigi. Van hieruit kun je verschillende dagexcursies maken. In Mataram zijn enkele fraaie bouwwerken te vinden als Pura (=tempel) Meru en het Mayura-waterpaleis met vijvers waarin dikke, als heilig beschouwde karpers leven. In de plaatsjes Lingsar en Suranadi, verder landinwaarts vind je ook enkele mooie tempels in Balinese stijl. In dorpjes als Sukarare, bekend van traditionele weverijen, en de noordelijker gelegen plaatsjes Bayan en Senaro is de authentieke Sasak-cultuur nog springlevend. Bijna de gehele bevolking van Lombok behoort tot deze Sasak-stam.

Wandelliefhebbers kunnen een facultatieve excursie maken naar de Rinjani, de reusachtige vulkaan die door de Balinezen en de Sasak vereerd wordt als een heilige berg, een zetel van de goden. Aan de voet ligt, prachtig temidden van de sawa’s, het dorpje Tetebatu. Ook in Lendang Nangka kun je mooie wandelingen maken.


Bali
dag 21 wo 16 mei: Senggigi - Kuta
dag 22 do 17 mei: Kuta, vertrek uit Denpasar
dag 23 vr 18 mei: Aankomst Amsterdam

Met de lokale veerboot varen we van Lombok naar Bali hebben we nog anderhalve dag in Kuta. De prachtige stranden van dit heerlijke plaatsje en de comfortabele accommodatie vormen een perfecte afsluiter van deze avontuurlijke reis. Vanuit Denpasar vliegen we via Kuala Lumpur met Malaysia Airlines terug naar Amsterdam.

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2007

Oost, west, thuis toch weer best! ;-)

15 Mei 2007

Een paar foto's!

13 Mei 2007

"I wonder what the rich people are doing now"

04 Mei 2007

"Beer is finished, but we have Heineken" ;-)

30 April 2007

Flores!!
Miranda

De reis is te vinden op de Djoser site: http://www.djoser.nl Djoser Reizen --> Azië --> Indonesië --> 22 dagen Kleine Sunda Eilanden Mijn eigen site is: http://www.mierenzo.nl/ De volgende route ga ik doen! 26-04-'07 Amsterdam - Denpasar - 27-04-'07 Aankomst Denpasar - Lovina (nachtje bij Joyce en Alice!!) 28-04-'07 Lovina - Sanur 29-04-'07 Sanur - Denpasar, vlucht naar Maumere 30-04-'07 Maumere 01-05-'07 Maumere - Moni 02-05-'07 Moni - Gunung Kelimutu - Riung 03-05-'07 Riung 04-05-'07 Riung - Bajawa 05-05-'07 Bajawa 06-05-'07 Bajawa - Ruteng 07-05-'07 Ruteng - Labuhanbajo, boottocht: Pulau Kanawan 08-05-'07 boottocht: Pulau Kanawan - Komodo 09-05-'07 boottocht: Komodo - Pulau Satonda 10-05-'07 boottocht: Pulau Satonda - Moyo 11-05-'07 boottocht: Moyo - Gili Batu/Pulau Keramat 12-05-'07 boottocht: Gili Batu/Pulau Keramat - Gili Air 13-05-'07 boottocht: Gili Air - Senggigi 14-05-'07 Senggigi 15-05-'07 Senggigi 16-05-'07 Senggigi - Kuta 17-05-'07 Kuta - Denpasar - Amsterdam 18-05-'07 aankomst Amsterdam REISBESCHRIJVING Bali dag 1 do 26 april: Vertrek uit Amsterdam dag 2 vr 27 april: Aankomst Denpasar - Lovina dag 3 za 28 april: Lovina - Sanur (hieronder staat het verhaal van Djoser, ik kom dus een dag eerder dan de groep aan en breng een nachtje door in Lovina bij Joyce en Alice!!) Malaysia Airlines brengt je via een overstap in Kuala Lumpur naar Denpasar op Bali, waarna je in de middag in Sanur arriveert. Hier kun je vast een nacht wennen aan de tropische temperatuur en kennismaken met lokale eetgewoonten. Onder het genot van een eerste zonsondergang kun je de reis levendig beginnen in één van de vele restaurantjes of bars. Flores dag 4 zo 29 april: Sanur – Denpasar, vlucht naar Maumere dag 5 ma 30 april: Maumere dag 6 di 1 mei: Maumere – Moni dag 7 wo 2 mei: Moni - Riung dag 8 do 3 mei: Riung De vlucht van Bali naar Flores duurt ongeveer 2 uur. Vanuit het toestel heb je een weids uitzicht over uitgestrekte koraalriffen en atollen, waar je in de volgende weken langs komt. Het centrum van Maumere wordt gekenmerkt door een groot plein, de markt en een enorme katholieke kerk. Je hebt een hele dag om de stad te verkennen en de leuke haven bekijken waar de sopes, typische houten boten die je alleen op Flores aantreft, de geoogste kokosnoten exporteren. Op het strand even buiten de stad kun je je aan de eerst snorkeltocht wagen. Dan reizen we door naar Moni, een klein dorpje, dat midden tussen de rijstvelden ligt. De volgende ochtend staan we vroeg op om de Kelimutu-vulkaan te beklimmen. Na een stuk met jeeps lopen we de laatste meters naar de top om daar op het opkomen van de zon te wachten. Als het licht is zie je andere vulkaanpieken liggen, evenals drie mineraalrijke meren met verschillende kleuren: turkoois, olijfgroen en zwart, die opmerkelijk genoeg in de loop der tijd steeds van kleur wisselen. Volgens een oude legende is de Kelimutu een voorbode van de dood en huizen er in de meren de zielen van de overledenen. Als we weer beneden zijn, rijden we door naar Riung. In Riung bevindt zich het Nature Conservation Park dat het onderwater ecosysteem beschermd. Je hebt de mogelijkheid om de kleine eilandjes voor de kust te ontdekken, die bekend staan om hun mooie koralen en witte zandstranden. Bajawa dag 9 vr 4 mei: Riung - Bajawa dag 10 za 5 mei: Bajawa dag 11 zo 6 mei: Bajawa - Ruteng Niet voor niets wordt Flores wel als een van de fraaiste eilanden van de Sunda-eilandengroep beschouwd, waar de vulkaanerupties een karakteristiek landschap hebben doen ontstaan. De vaak smalle wegen slingeren zich door de bergen, zodat je hier rekening moet houden met enkele lange ritten. De hooglanden rond het koele Bajawa worden bevolkt door de Ngada-stam, een van de minst gemoderniseerde bevolkingsgroepen op Flores. In dorpjes als Langka, Bena, Wogo of Naru is de cultuur nog zeer authentiek en herkenbaar aan; bijvoorbeeld de traditioneel gebouwde houten huizen, totempalen, stenen ommuringen of rituele plaatsen waar buffels worden geofferd. De opvallende Ngadasymbolen - de ngadhu, een parasolachtig bouwsel van zo’n drie meter hoog en de bhaga, een miniatuurhuisje met een rieten dak - symboliseren de voortdurende aanwezigheid van de voorouders. Meestal word je met grote gastvrijheid in deze dorpen ontvangen, krijg je lokale drankjes en hapjes voorgezet en met een beetje geluk nodigt men je ook thuis uit of worden er traditionele dansen uitgevoerd. Wandelliefhebbers met een uitstekende conditie kunnen de Eneri-vulkaan beklimmen en bij de warmwaterbronnen van Soa kun je heerlijk zwemmen en luieren. Vanuit Bajawa reizen we door naar Ruteng. Deze rit is weliswaar zwaar en lang, maar ook spectaculair. Onderweg stoppen we af en toe bij een strandje, plantages of dorpjes om even uit te blazen en de benen te strekken. Ruteng is eveneens aangenaam koel en de omgeving leent zich uitstekend voor een wandelingetje met schitterende uitzichtpunten over de heuvels, valleien en rijstvelden. De plaats heeft bovendien een markt, waar de zeer traditioneel levende dorpsbewoners uit de heuvels van Manggarai komen. Boottocht !! dag 12 ma 7 mei: Ruteng – Labuhanbajo, begin boottocht dag 13 di 8 mei: Kanawan – Komodo dag 14 wo 9 mei: Komodo - Satonda Onderweg van Ruteng naar Labuhanbajo onderbreken we het traject regelmatig om het landschap en het dorpsleven in de kampongs in ons op te nemen. In de havenplaats Labuhanbajo schepen we in op de boot of boten, waarmee we de komende zeven dagen de mooiste eilandjes van de oostelijke archipel gaan verkennen. Onderweg kun je op het dek zonnen en af en toe wordt de boot stilgelegd om een duik in zee te nemen en te snorkelen. Indien je wilt duiken, kun je je aan het begin van de reis aanmelden bij de reisbegeleiding. Er wordt dan voldoende duikmateriaal aan boord meegenomen. De bemanning zorgt driemaal daags voor een smakelijk maal. Tussen Sumbawa en Flores liggen tientallen kleinere eilandjes, en we leggen allereerst aan bij Kanawan, waar je de eerste schitterende koralen ziet. Misschien kunnen we hier onze eerste zelfgevangen vis barbecuen. De volgende dag varen we vroeg naar het eilandje Komodo, een uniek natuurreservaat. Op het eiland trekken we met een gids het binnenland in op zoek naar de reusachtige prehistorische varanen, die een lengte bereiken van wel drie meter. We overnachten in een stille baai en hebben na de wandeling weer alle gelegenheid om te snorkelen en te zwemmen. Het volgende doel is Satonda, een vulkanisch eilandje aan de noordwestkust van Sumbawa. De krater is gevuld met regenwoud en in het midden ligt een groot meer. De lokale bevolking bezoekt deze plaats omdat het meer magische krachten zou bezitten. Ook hier vormt het koraal het perfecte decor voor een mooie duik. In de avonduren varen we rond middernacht verder westwaarts langs de noordkust van Sumbawa. Eigenlijk is het zonde om tijdens deze bootreis te gaan slapen, want de sterrenhemel biedt elke avond weer een prachtig schouwspel. Vervolg boottocht dag 15 do 10 mei: Satonda - Moyo dag 16 vr 11 mei: Moyo - Gili Batu / Pulau Keramat dag 17 za 12 mei: Gili Batu / Pulau Keramat - Gili Air dag 18 zo 13 mei: Gili Air - Senggigi Het eiland Moyo is in zijn geheel een nationaal park. We ankeren bij Labuan Haji, een van de weinige dorpjes. Zwervend door dit natuurreservaat, met zowel savannes als een dicht regenwoud en een bijzonder rijke fauna, kun je talrijke vogelsoorten, herten en zwijnen tegenkomen. Aan de horizon zie je van ver de dreigende vulkaan Tambora, die met zijn uitbarsting van 1815 een gigantische verwoesting en hongersnood veroorzaakte. Na een bezoek aan een vleermuisgrot zeilen we verder naar Gili Batu of Pulau Keramat, afhankelijk van de omstandigheden. Deze onbewoonde eilandjes lenen zich weer uitstekend voor alle wateractiviteiten. De boottocht eindigt met een korte tocht naar de Gili-eilanden, drie tropische paradijsjes met prachtige, stille witte stranden ten noordwesten van Lombok. Snorkelend of duikend langs de koraalriffen van bijvoorbeeld Gili Air zie je in het heldere water vissen in alle kleuren van de regenboog. Natuurlijk kun je ook de eilandjes zelf gaan verkennen. Dan nemen we afscheid van schip en bemanning en gaan aan land. Lombok, Senggigi dag 19 ma 14 mei: Senggigi dag 20 di 15 mei: Senggigi Na ons zeeavontuur verblijven we enkele dagen in het kustplaatsje Senggigi. Van hieruit kun je verschillende dagexcursies maken. In Mataram zijn enkele fraaie bouwwerken te vinden als Pura (=tempel) Meru en het Mayura-waterpaleis met vijvers waarin dikke, als heilig beschouwde karpers leven. In de plaatsjes Lingsar en Suranadi, verder landinwaarts vind je ook enkele mooie tempels in Balinese stijl. In dorpjes als Sukarare, bekend van traditionele weverijen, en de noordelijker gelegen plaatsjes Bayan en Senaro is de authentieke Sasak-cultuur nog springlevend. Bijna de gehele bevolking van Lombok behoort tot deze Sasak-stam. Wandelliefhebbers kunnen een facultatieve excursie maken naar de Rinjani, de reusachtige vulkaan die door de Balinezen en de Sasak vereerd wordt als een heilige berg, een zetel van de goden. Aan de voet ligt, prachtig temidden van de sawa’s, het dorpje Tetebatu. Ook in Lendang Nangka kun je mooie wandelingen maken. Bali dag 21 wo 16 mei: Senggigi - Kuta dag 22 do 17 mei: Kuta, vertrek uit Denpasar dag 23 vr 18 mei: Aankomst Amsterdam Met de lokale veerboot varen we van Lombok naar Bali hebben we nog anderhalve dag in Kuta. De prachtige stranden van dit heerlijke plaatsje en de comfortabele accommodatie vormen een perfecte afsluiter van deze avontuurlijke reis. Vanuit Denpasar vliegen we via Kuala Lumpur met Malaysia Airlines terug naar Amsterdam.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 12216

Voorgaande reizen:

26 April 2007 - 18 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: