Flores!! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Miranda - WaarBenJij.nu Flores!! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Miranda - WaarBenJij.nu

Flores!!

Door: Mier

Blijf op de hoogte en volg Miranda

30 April 2007 | Indonesië, Batavia

(Romi, Flores is een eiland, geen mogelijke oom! :-))

Hier dus een berichtje vanaf Flores!!
(Dat ze hier ook internet hebben he?! hihi)
Inmiddels al 2 dagen met de groep op pad en ik heb niets te klagen! Gezellige en bereisde mensen allemaal.
Gisterochtend zijn we dus naar Flores vertrokken. In het vliegtuig zaten wij met allemaal lokalen en ook hier op Flores in anderhalve dag nog geen andere toeristen gezien! Hier doen we het voor!! (neem ik de primitieve hotels en beestjes maar op de koop toe!). De landing was een beetje wiebelig, maar we zijn netjes aangekomen om het kleine vliegveldje van Maumere. En ja hoor.... paar lokalen met spandoek "welcome to Djoser"!!! Grrr.... We kregen ook nog een broche op gespeld om het feestje compleet te maken.... :-(
Daarna gingen onze tassen op de bus en wij erin, op naar ons eerste hotel op Flores. Dat hotel ligt aan het strand en bestaat uit huisjes op palen met erin 2 kamers en een gezamelijk douche. Ik deel de hut met Wim en Jan (nee nee Romi, geen mogelijke ooms!). De tussenwand tussen mijn en hun kamer is van riet (de buitenmuren ook trouwens), dus we kunnen gezellig kletsen!
Gister dus in de middag aangekomen en genoten van de zonsondergang aan het strand. Daarna een heerlijk buffetje. Sommigen waren erg op tijd, want ik had voor enige verwarring gezorgd. Volgens de site van Djoser is er op Bali 6 uur tijdverschil met NL en op de Sunda's 7 uur. Een aantal hadden dus netje hun horloge een uur vooruit gezet en moesten dus (net als ik) ineens nog een uur op het eten wachten! :-) Voor het slapen heb ik de klamboe over mijn 2 bedden gedaan en ik heb nu net een tentje zoals in Afrika... Dat hielp om de beestjes te vergeten. Wat wel leuk is, is het geluid van de gekko's, wat is dat hard en dat uit zo'n klein beestje!!!
Vanmorgen na het ontbijt eerst een lekkere duik in zee, het leek wel een warm bad, heerlijk!!! Toen snel gedoucht en naar een dorpje. Wij (inclusief onze Djosergids) hadden benadrukt gekregen dat het niet toeristisch was... Nou... bij aankomst zagen we ze in mooie kledij wegrennen en positie innemen... Mijn maag draaide om! hahaha Maar ik heb toch lekker rondgelopen en vooral portretjes geschoten. Hier zijn ze daarvoor veel gewilliger dan in Afrika. Ik heb dus niet meegedaan met dansjes en het roken van een speciaal goedje, dat weiger ik gewoon, heb me lekker achter mijn camera verschuild!
Daarna zijn we doorgereden naar Maumere met een paar en daar de markt bezocht. Het zijn de bekende taferelen, maar het blijft mooi. Fel gekleurde groentes, mooie mensen, en stinkende vis met vliegen erop! Fantastisch!
Terug bij het hotel net gaan snorkelen in oranje bikini (jaja, ook wij vieren een beetje koninginnedag!! We zijn alleen de oranjebitter vergeten..) en hele mooie dingen gezien. Diverse soorten grote zeesterren, veel blauwe visjes, een zeeslang en een soort van Nemo-visjes die de aanval om mijn kamera inzetten en me daarbij ook leken te bijten. Op een gegeven moment viel dat kwartje bij mij pas goed toen ik "auw" riep en water naar binnen kreeg! hahaha
Op het strand weer genoten van de zonsondergang.
San, niet jaloers zijn joh, tis hier heel mooi, maar geen Amarula... Oeps, daar houd je niet zo van... nou ja, ik moest iets proberen! hihi
Ik ga nu snel naar de bbq, want ik word nu onder de TL-lampen lekgeprikt door de (malaria?)muggen!!!
Lieve allemaal, geen idee wanneer ik weer op internet kan, maar geniet nog even van koninginnedag en tot het volgende bericht!!

Mier
xxx

• 30 April 2007 - 11:38

Joyce & Alice:

Ha die Mier, jij op het mooie maar primitieve Flores, wij in het walhalla van Ubud.... Ze zeggen, dat dit resort 1 van de mooiste zwembaden ter wereld heeft en ik denk dat het best zou kunnen kloppen. Wow, je kijkt zo op de met palmbomen begroeide heuvels en het zwembad lijkt wel naar beneden te "storten" in het groen. Wij hebben vandaag ook weer veel gezien en beleefd, maar ik hou het een beetje kort. Morgen wordt een hele lange dag.... Toppie, dat je zo'n leuke groep hebt ! Nog leuke mannen ? Ook al zitten we dichtbij..., ik kan toch niet koppelen ;-) Wij lezen het al, je bent weer helemaal in je element. Geniet lekker !!!!! Dikke zoen en knuffel van ons allebei. Wij gaan zo even van de laatste heerlijke Vlaardingse koekjes genieten met een capo !

• 30 April 2007 - 12:10

Ron:

hè kanjer
    je hebt het weer prima naar je zin, zo te lezen. Houden zo!

• 30 April 2007 - 15:16

Nicolette:

Hé zus,
    Ben erg blij dat je dat van die 'niet-ooms' benadrukt.
    Hebben wij hier een probleempje minder met onze romanticus!
    Ben nu al erg benieuwd naar de foto's.

Adios!

• 30 April 2007 - 18:57

Marieke:

Hey Mier, die verhalen klinken allemaal erg goed..... Net terug van Koninginnedag in Delft... Weet niet of je Miguel hebt meegemaakt bij UL? Een Portugees met baard? En hij zei altijd "ongelooflijk"! Nou ja, die had opeens heel erg last minute bedacht om samen met zijn vrouw dit weekend in Delft door te brengen om ook Koninginnedag te kunnen vieren! En wij maar denken dat Nederlanders soms gek zijn.... nou die Portugezen kunnen er ook wat van ;-).
    Genietse verder!! Kijk al weer uit naar je volgende avontuur!

Groetjes!

• 30 April 2007 - 19:04

San:

Ha miran, nou ik kan het niet helpen maar WAS IK DAAR MAAR!!!! ik wil echt snel de foto's zien :-) Ik probeer wel wat vergetelijkheid te zoeken in de zanzibar foto;s ;-)) Maar fijn dat je leuke groep hebt, want dat maakt zeker het verschil tussen een aardige vakantie en een superreis. Geniet maar dubbel dan neem ik hier thuis wel die amarula (ja sory hoor, maar ik moet morgen gewoon werken..pfffff). Veel plezier & liefs!

• 30 April 2007 - 20:40

Pa En Ma:

Hallo Miertje,
    Wij zijn net terug van onze reis naar de Hoek:-)))We hebben heerlijke dagen gehad(4)lekker weer wel erg veel wind.Leuk dat we al op je web kunnen lezen hoe het je vergaat daar in verweggistan.Leuk dat de groep bevalt het is toch altijd afwachten.Nou meid geniet met volle teugen!!!!!

Dikke zoen Pa en Ma XXXXX

• 03 Mei 2007 - 13:43

Joyce & Alice:

Lieve Mier, de koekjes en dropjes zijn op, dus gaan we morgen maar naar huis ! ;-) We hebben ook (bijna) alles gedaan wat we wilden en hebben dan ook een bijzonder voldaan gevoel. Morgen nog een ultieme balinese massage en dan zijn we klaar voor de terugvlucht. Wel gek dat we jou dan hier een soort van in de steek gaan laten.... Het voelde steeds alsof je "dichtbij" was ! Maar inmiddels ga je natuurlijk ook steeds verder weg van Bali. En omdat we geen bericht meer gezien hebben op deze log, zul je nu echt ver van de "bewoonde" wereld af zitten. Ben benieuwd of je alle beestjes kan handlen ?! ;-) Ik heb de ware schrik van mijn leven al gehad met een slang ! Zie onze log. Achteraf hebben we er nog de slappe lach over (van de zenuwen...). Maar verder gaat ie helemaal goed met ons. We voelen ons kiplekker en hebben geen po-chai nodig gehad. Hopelijk jij ook niet ! Geniet nog lekker van alles wat nog komen gaat. Een hele dikke knuffel vanuit Bali en CU in Belanda !!!!! xxx

Verslag uit: Indonesië, Batavia

De reis is te vinden op de Djoser site:
Djoser Reizen --> Azië --> Indonesië --> 22 dagen Kleine Sunda Eilanden

Mijn eigen site is:

De volgende route ga ik doen!
26-04-'07 Amsterdam - Denpasar -
27-04-'07 Aankomst Denpasar - Lovina (nachtje bij Joyce en Alice!!)
28-04-'07 Lovina - Sanur

dag 21 wo 16 mei: Senggigi - Kuta
dag 22 do 17 mei: Kuta, vertrek uit Denpasar
dag 23 vr 18 mei: Aankomst Amsterdam

19 Mei 2007

Oost, west, thuis toch weer best! ;-)

15 Mei 2007

Een paar foto's!

13 Mei 2007

"I wonder what the rich people are doing now"

04 Mei 2007

"Beer is finished, but we have Heineken" ;-)

30 April 2007

Flores!!
Miranda

De reis is te vinden op de Djoser site: http://www.djoser.nl Djoser Reizen --> Azië --> Indonesië --> 22 dagen Kleine Sunda Eilanden Mijn eigen site is: http://www.mierenzo.nl/ De volgende route ga ik doen! 26-04-'07 Amsterdam - Denpasar - 27-04-'07 Aankomst Denpasar - Lovina (nachtje bij Joyce en Alice!!) 28-04-'07 Lovina - Sanur 29-04-'07 Sanur - Denpasar, vlucht naar Maumere 30-04-'07 Maumere 01-05-'07 Maumere - Moni 02-05-'07 Moni - Gunung Kelimutu - Riung 03-05-'07 Riung 04-05-'07 Riung - Bajawa 05-05-'07 Bajawa 06-05-'07 Bajawa - Ruteng 07-05-'07 Ruteng - Labuhanbajo, boottocht: Pulau Kanawan 08-05-'07 boottocht: Pulau Kanawan - Komodo 09-05-'07 boottocht: Komodo - Pulau Satonda 10-05-'07 boottocht: Pulau Satonda - Moyo 11-05-'07 boottocht: Moyo - Gili Batu/Pulau Keramat 12-05-'07 boottocht: Gili Batu/Pulau Keramat - Gili Air 13-05-'07 boottocht: Gili Air - Senggigi 14-05-'07 Senggigi 15-05-'07 Senggigi 16-05-'07 Senggigi - Kuta 17-05-'07 Kuta - Denpasar - Amsterdam 18-05-'07 aankomst Amsterdam REISBESCHRIJVING Bali dag 1 do 26 april: Vertrek uit Amsterdam dag 2 vr 27 april: Aankomst Denpasar - Lovina dag 3 za 28 april: Lovina - Sanur (hieronder staat het verhaal van Djoser, ik kom dus een dag eerder dan de groep aan en breng een nachtje door in Lovina bij Joyce en Alice!!) Malaysia Airlines brengt je via een overstap in Kuala Lumpur naar Denpasar op Bali, waarna je in de middag in Sanur arriveert. Hier kun je vast een nacht wennen aan de tropische temperatuur en kennismaken met lokale eetgewoonten. Onder het genot van een eerste zonsondergang kun je de reis levendig beginnen in één van de vele restaurantjes of bars. Flores dag 4 zo 29 april: Sanur – Denpasar, vlucht naar Maumere dag 5 ma 30 april: Maumere dag 6 di 1 mei: Maumere – Moni dag 7 wo 2 mei: Moni - Riung dag 8 do 3 mei: Riung De vlucht van Bali naar Flores duurt ongeveer 2 uur. Vanuit het toestel heb je een weids uitzicht over uitgestrekte koraalriffen en atollen, waar je in de volgende weken langs komt. Het centrum van Maumere wordt gekenmerkt door een groot plein, de markt en een enorme katholieke kerk. Je hebt een hele dag om de stad te verkennen en de leuke haven bekijken waar de sopes, typische houten boten die je alleen op Flores aantreft, de geoogste kokosnoten exporteren. Op het strand even buiten de stad kun je je aan de eerst snorkeltocht wagen. Dan reizen we door naar Moni, een klein dorpje, dat midden tussen de rijstvelden ligt. De volgende ochtend staan we vroeg op om de Kelimutu-vulkaan te beklimmen. Na een stuk met jeeps lopen we de laatste meters naar de top om daar op het opkomen van de zon te wachten. Als het licht is zie je andere vulkaanpieken liggen, evenals drie mineraalrijke meren met verschillende kleuren: turkoois, olijfgroen en zwart, die opmerkelijk genoeg in de loop der tijd steeds van kleur wisselen. Volgens een oude legende is de Kelimutu een voorbode van de dood en huizen er in de meren de zielen van de overledenen. Als we weer beneden zijn, rijden we door naar Riung. In Riung bevindt zich het Nature Conservation Park dat het onderwater ecosysteem beschermd. Je hebt de mogelijkheid om de kleine eilandjes voor de kust te ontdekken, die bekend staan om hun mooie koralen en witte zandstranden. Bajawa dag 9 vr 4 mei: Riung - Bajawa dag 10 za 5 mei: Bajawa dag 11 zo 6 mei: Bajawa - Ruteng Niet voor niets wordt Flores wel als een van de fraaiste eilanden van de Sunda-eilandengroep beschouwd, waar de vulkaanerupties een karakteristiek landschap hebben doen ontstaan. De vaak smalle wegen slingeren zich door de bergen, zodat je hier rekening moet houden met enkele lange ritten. De hooglanden rond het koele Bajawa worden bevolkt door de Ngada-stam, een van de minst gemoderniseerde bevolkingsgroepen op Flores. In dorpjes als Langka, Bena, Wogo of Naru is de cultuur nog zeer authentiek en herkenbaar aan; bijvoorbeeld de traditioneel gebouwde houten huizen, totempalen, stenen ommuringen of rituele plaatsen waar buffels worden geofferd. De opvallende Ngadasymbolen - de ngadhu, een parasolachtig bouwsel van zo’n drie meter hoog en de bhaga, een miniatuurhuisje met een rieten dak - symboliseren de voortdurende aanwezigheid van de voorouders. Meestal word je met grote gastvrijheid in deze dorpen ontvangen, krijg je lokale drankjes en hapjes voorgezet en met een beetje geluk nodigt men je ook thuis uit of worden er traditionele dansen uitgevoerd. Wandelliefhebbers met een uitstekende conditie kunnen de Eneri-vulkaan beklimmen en bij de warmwaterbronnen van Soa kun je heerlijk zwemmen en luieren. Vanuit Bajawa reizen we door naar Ruteng. Deze rit is weliswaar zwaar en lang, maar ook spectaculair. Onderweg stoppen we af en toe bij een strandje, plantages of dorpjes om even uit te blazen en de benen te strekken. Ruteng is eveneens aangenaam koel en de omgeving leent zich uitstekend voor een wandelingetje met schitterende uitzichtpunten over de heuvels, valleien en rijstvelden. De plaats heeft bovendien een markt, waar de zeer traditioneel levende dorpsbewoners uit de heuvels van Manggarai komen. Boottocht !! dag 12 ma 7 mei: Ruteng – Labuhanbajo, begin boottocht dag 13 di 8 mei: Kanawan – Komodo dag 14 wo 9 mei: Komodo - Satonda Onderweg van Ruteng naar Labuhanbajo onderbreken we het traject regelmatig om het landschap en het dorpsleven in de kampongs in ons op te nemen. In de havenplaats Labuhanbajo schepen we in op de boot of boten, waarmee we de komende zeven dagen de mooiste eilandjes van de oostelijke archipel gaan verkennen. Onderweg kun je op het dek zonnen en af en toe wordt de boot stilgelegd om een duik in zee te nemen en te snorkelen. Indien je wilt duiken, kun je je aan het begin van de reis aanmelden bij de reisbegeleiding. Er wordt dan voldoende duikmateriaal aan boord meegenomen. De bemanning zorgt driemaal daags voor een smakelijk maal. Tussen Sumbawa en Flores liggen tientallen kleinere eilandjes, en we leggen allereerst aan bij Kanawan, waar je de eerste schitterende koralen ziet. Misschien kunnen we hier onze eerste zelfgevangen vis barbecuen. De volgende dag varen we vroeg naar het eilandje Komodo, een uniek natuurreservaat. Op het eiland trekken we met een gids het binnenland in op zoek naar de reusachtige prehistorische varanen, die een lengte bereiken van wel drie meter. We overnachten in een stille baai en hebben na de wandeling weer alle gelegenheid om te snorkelen en te zwemmen. Het volgende doel is Satonda, een vulkanisch eilandje aan de noordwestkust van Sumbawa. De krater is gevuld met regenwoud en in het midden ligt een groot meer. De lokale bevolking bezoekt deze plaats omdat het meer magische krachten zou bezitten. Ook hier vormt het koraal het perfecte decor voor een mooie duik. In de avonduren varen we rond middernacht verder westwaarts langs de noordkust van Sumbawa. Eigenlijk is het zonde om tijdens deze bootreis te gaan slapen, want de sterrenhemel biedt elke avond weer een prachtig schouwspel. Vervolg boottocht dag 15 do 10 mei: Satonda - Moyo dag 16 vr 11 mei: Moyo - Gili Batu / Pulau Keramat dag 17 za 12 mei: Gili Batu / Pulau Keramat - Gili Air dag 18 zo 13 mei: Gili Air - Senggigi Het eiland Moyo is in zijn geheel een nationaal park. We ankeren bij Labuan Haji, een van de weinige dorpjes. Zwervend door dit natuurreservaat, met zowel savannes als een dicht regenwoud en een bijzonder rijke fauna, kun je talrijke vogelsoorten, herten en zwijnen tegenkomen. Aan de horizon zie je van ver de dreigende vulkaan Tambora, die met zijn uitbarsting van 1815 een gigantische verwoesting en hongersnood veroorzaakte. Na een bezoek aan een vleermuisgrot zeilen we verder naar Gili Batu of Pulau Keramat, afhankelijk van de omstandigheden. Deze onbewoonde eilandjes lenen zich weer uitstekend voor alle wateractiviteiten. De boottocht eindigt met een korte tocht naar de Gili-eilanden, drie tropische paradijsjes met prachtige, stille witte stranden ten noordwesten van Lombok. Snorkelend of duikend langs de koraalriffen van bijvoorbeeld Gili Air zie je in het heldere water vissen in alle kleuren van de regenboog. Natuurlijk kun je ook de eilandjes zelf gaan verkennen. Dan nemen we afscheid van schip en bemanning en gaan aan land. Lombok, Senggigi dag 19 ma 14 mei: Senggigi dag 20 di 15 mei: Senggigi Na ons zeeavontuur verblijven we enkele dagen in het kustplaatsje Senggigi. Van hieruit kun je verschillende dagexcursies maken. In Mataram zijn enkele fraaie bouwwerken te vinden als Pura (=tempel) Meru en het Mayura-waterpaleis met vijvers waarin dikke, als heilig beschouwde karpers leven. In de plaatsjes Lingsar en Suranadi, verder landinwaarts vind je ook enkele mooie tempels in Balinese stijl. In dorpjes als Sukarare, bekend van traditionele weverijen, en de noordelijker gelegen plaatsjes Bayan en Senaro is de authentieke Sasak-cultuur nog springlevend. Bijna de gehele bevolking van Lombok behoort tot deze Sasak-stam. Wandelliefhebbers kunnen een facultatieve excursie maken naar de Rinjani, de reusachtige vulkaan die door de Balinezen en de Sasak vereerd wordt als een heilige berg, een zetel van de goden. Aan de voet ligt, prachtig temidden van de sawa’s, het dorpje Tetebatu. Ook in Lendang Nangka kun je mooie wandelingen maken. Bali dag 21 wo 16 mei: Senggigi - Kuta dag 22 do 17 mei: Kuta, vertrek uit Denpasar dag 23 vr 18 mei: Aankomst Amsterdam Met de lokale veerboot varen we van Lombok naar Bali hebben we nog anderhalve dag in Kuta. De prachtige stranden van dit heerlijke plaatsje en de comfortabele accommodatie vormen een perfecte afsluiter van deze avontuurlijke reis. Vanuit Denpasar vliegen we via Kuala Lumpur met Malaysia Airlines terug naar Amsterdam.