"Beer is finished, but we have Heineken" ;-) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Miranda - WaarBenJij.nu "Beer is finished, but we have Heineken" ;-) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Miranda - WaarBenJij.nu

"Beer is finished, but we have Heineken" ;-)

Door: Mier

Blijf op de hoogte en volg Miranda

04 Mei 2007 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal!
Hier nog een berichtje vanaf Flores. De vorige keer ging ik bbq-en aan het strand met zingen en dansen. Dat laatste viel gelukkig mee, want ik houd niet zo van die toeristische dingen.. hihi Lekker aan zee gegeten dus, met de zang op de achtergrond.
De volgende dag (1 mei) zijn we uit het hotel in Maumere vertrokken en via een dorpje-op-palen gereisd. Daarr lekker rondgeslenterd en wat willen die mensen graag aandacht, totaal anders dan in Afrika en ik voel me niet bezwaard. Las later over dit dorpje dat het de nazaten waren van de zeerovers die vroeger "onze" VOC-schepen plunderden, dus misschien was het goedmakerij! hahaha Nee hoor, was leuk om te zien. Als je net beseft hoe primitief ze leven (en je je afvraagt hoe lang je dat zelf vol zou houden), zie je in een hutje ineens 4 jongeren zitten 'gamen' achter 2 mooie grote tv-schermen! Zo lekker van het ene in het andere uiterste! :-)
De weg die we naar Moni nemen is meer een wandelpad tussen het groen door, passeren van andere auto's en bussen is dan ook vaak problematisch! En het groen langs de weg is ideaal voor mensen als ik met hoogtevrees, best goed te doen!
We stoppen nog even bij een dorpje en krijgen een rondleiding in een Chiefs house, nou dat is ECHT voor de toeristen!
(ok, dat ben ik ook.. maar toch..) Ook weer gehad!
Aangekomen in Moni ben ik nog even gaan lopen om kiekjes te maken, maar het was al te donker, wel nog met wat mensen 'gesproken', je kent het wel: "Where are you from?" "I am .." "What's your name?" enz.
Dan gaan we met de groep eten bij een restaurantje wat de gids aanraadt. We moeten tussen allerlei huisjes door en komen dan op een soort van teras uit, wat niet echt op een restaurant lijkt. Het restaurant zelf blijkt te klein voor 14 personen en dus zitten we nu op het balkon van een hotelletje. We hebben ook uitzicht op de vulkaar Kelimutu, maar het is aardedonker, dus ze kunnen ons alles wijsmaken! Later zien we dat we zitten te eten aan het graf van opa en oma ofzo... Hier is het namelijk normaal dat ouders bij het huis begraven worden en wij ontdekken de graven dus naast onze tafel! Hoe meer zielen hoe meer vreugd zegmaar!! :-)
In het hotel wordt nog wat gedronken en de mannen willen bier (Bintang hier), waarop de ober zegt: "Beer is finished, but we have Heineken" ;-) Freddie zou zich omdraaien in zijn graf... Gelukkig is Bintang wel van Heineken, dat verzacht de pijn een beetje. Mijn kamer ligt direct naast het restaurant en ik heb mazzel dat we allemaal de volgende morgen vroeg op moeten om de zon op te zien komen bij de Kelimutuvulkaan, dus geen overlast. Na een kort nachtje dus dinsdag vroeg op. En ja hoor.. BINGO!! Een duimlange kakkerlak op mijn pad naar het lichtknopje!!! Ben dus over de bedden heen gegaan en heb vanaf het bed met een lege waterfles op de grond geslagen om hem te verjagen en dat ging goed. Toen het mannetje van het hotel kwam voor de wake-up-come-by (de 'call' kennen ze hier nog niet!), heeft hij hem van mijn balkonnetje af gehaald. Daarna dus flink met mijn fles tegen mijn schoenen geklopt om zeker te weten dat zijn broertje of zusje daar niet in zat, maar het viel mee, helemaal niets. Heb niet eens gegild! We moeten 45 minuten met de bus omhoog en ook nu toetert de chauffeur er flink op los, terwijl er op dit uur (4 uur in de ochtend) echt geen bussen van bovenaf komen, maar dat schijnt weer te zijn om de geesten (van overledenen) die op weg zijn naar de kraters te waarschuwen... Je zal maar de geest van je oma aanrijden! Het barst hier echt van het bijgeloof! Boven nog een kwartiertje met de benenwagen en dat is goed te doen. Onze vrees wordt wel werkelijkheid, want het is helemaal bewolkt en mistig... de zonsopkomst kunnen we dus wel vergeten. Maar de wind waait de mist/wolken af en toe weg en dan kunnen we genieten van de mooie kleuren in de kratermeren, vooral de turqoise is fantastisch!! Het bijgeloof zegt dat de zielen van overledenen hierin huizen. Om de zoveel jaar veranderen de kleuren ook (ineens). Nu zijn ze turqoise, bruin en zwart. Na een uur wordt het toch wel koud. Op de terugweg kijken we nog in het bruine kratermeer en je ruikt duidelijk de zwavel (hier is vast de geest van "het meisje met de zwavelstokjes" :-))
Trouwens, ik maak veel foto's, maar Steven en Hanneke maken echt veel meer, die klikken de hele dag en schijnen gerust met 6000 foto's thuis te komen, hebben jullie het maar makkelijk met mij! hihi Ze hebben dezelfde camera en worden door de groep "de cameraploeg" genoemd, misschien noemen ze mij wel
"de cameravrouw" hoor, maar dat weet ik niet! :-)
Op de terugweg naar beneden 'spotten' (toch nog wat Afrika-invloeden...) de eerste 2 (andere) toeristen!
Na de spullen gepakt te hebben en een ontbijt met bananenpannekoekjes gaan we op pad voor een lange rit naar Riung. Weer over een veredeld wandelpad... We stoppen bij het blauwe-stenen-strandje en bij een hangbrug over een rivier. De bijrijder laat hem lekker wiebelen als ik er over ga, maar mij maakt ie niet bang (nu eens niet! :-)).
Flores is voornamelijk Christelijk (of Katholiek, maar in ieder geval niet Islamitisch... oeps, valt deze heiden weer door de mand) en onderweg komen we een processie tegen. Ze lopen met een kastje met Mariabeeld erin naar de zee en zingen liedjes en lezen voor uit de Bijbel. We stoppen om ze voorbij te zien komen. Het wordt als donker en ze hebben nog een flink eind te gaan naar de zee... Kunnen wij ons niet voorstellen dat je dat zou doen.
Wij moeten in Riung flink zoeken naar het hotel, niet dat Riung zo groot is, maar er staat niet veel aangegeven. Het is dan ook al donker en laat als we aankomen. In mijn badkamer zie ik weer een kakkerlak wegschieten en besluit dit keer hulp te halen. Anneloe komt en ontdekt dat het slechts een tji-tjak is. Ben ik niet bang voor, maar om een tweede vergissing met een kakkerlak te voorkomen, haalt ze hem weg. Ik slaap die nacht dus gerust, thanks to Anneloe!!
(heb hier op de kamer een ouwerwets spotje staan op het nachtkastje, maar wel met een dimmer! hahaha)
Woensdag 3 mei hebben we een boottochtje gemaakt. We zijn gaan lopen naar de zee en wat leuk om dan van die primitieve huisjes te zien met hightech schotels voor de deur!! Op de stijger zien we alweer andere toeristen, de teller staat al op 5! We varen eerst naar een kolonie vliegende honden. Het zijn echt draken als je ze ziet vliegen.
Dan door naar een eilandje voor de kust, waar we schitterend hebben kunnen snorkelen!! Ben erg blij met mijn nieuwe onderwatercamera, want naast goede foto's ben ik ook blij dat hij het nog doet. De camera van zowel Steven&Hanneke en van Mariejan&Otto begeven het. Gelukkig voor Steven&Hanneke is die van hen het 's avonds weer gaan doen. Mariejan&Otto hebben echt pech, vervelend, want we hebben nog wel wat onderwaterwereld te gaan straks op de boot!
We hebben veel mooie visjes, koraal, krabbetjes en een gaaf kreeftje gezien!
Ook nu weer een soort van Nemo-visjes, maar die vielen dit keer niet aan, ik bleef ook uit de buurt!
Gisteravond dus flink rood, want het gaat erg hard op een boot en als snorkelend. Dus Eef, ik heb een hempje, t-shirt en driehoekjes in mijn lijf staan, drama! hahahaha
Op de terugweg heb ik maar een tentje van mijn sarong gemaakt, om doorbranden te voorkomen.
Gisteravond in een lokaal tentje gegeten. Heb even een kijkje in de keuken genomen en spontaan besloten vegetarisch te eten. 2 Kids zaten op de grond een kip aan stukken te hakken voor de sate ayam... ;-)
Vandaag was het niet zo'n lange rit, wel een paar stops. Eentje bij een schooltje wat niet zo'n succes was en eentje voor een drankje. Ik ging even lopen om een kiekje te maken van een mooi graf bij een huis. Ik vond er eentje en liep iets het erf op. Komt er een man naar buiten die van alles roept.. ik schrikken en lief lachen. Nou, hij was niet boos, maar riep de hele familie en dus nog een familiefoto moeten maken, met opa dus op de achtergrond in zijn graf. Ze vinden het leuk om per foto mee naar Nederland te reizen, misschien toch eens nadenken over zo'n direct printen ding van Canon, kun je ook een foto meteen weggeven. Inmiddels in Bajawa. Morgen splitsen we een beetje op en ga ik een wandeling maken naar een krater (het barst hier natuurlijk van de kraters) en in de middag rijden we rond in de omgeving.
voor nu ga ik ermee nokken, want het is alweer veel te veel gezwam!!! Sterkte jullie met lezen!! (mocht je dit lezen, dan behoor je al tot de helden die de eindstreep van dit bericht hebben gehaald, gefeliciteerd!)

Liefs,
Mier
xxx

ps1: San, de dropjes waren lekker! sterte met de Amarula... ;-)
ps2: Pa en ma, jullie dropjes hebben we nog tegoed. Ben heel blij met mijn tas, groot en zwaar, maar alles zit zo mooi en ik heb lekker veel bergvakjes!
ps3: Frank, stoer dat je durft te reageren! En nog stoerder ga je nu een echte krater beklimmen, suc6!
ps4: Marieke, volgens mij ken ik hem wel, leuk om in Delft koninginnedag te vieren!!
ps5:Al en Joyce, goede reis naar huis (mogelijk lezen jullie dit op Kuala Lumpur), ga lekker nagenieten van jullie mooie reis met fantastische indrukken en mooie en soms emotionele herinneringen. Geniet van de mannen!!
ps6: Rene en Andre, geniet van jullie vrouwen!! ;-) Wie brengt mij nu in mijn laatste week een doos Celebrations???!!!

  • 04 Mei 2007 - 09:44

    San:

    YES ik heb de eindstreep gehaald! Wat een mooie verhalen (op kakkerlakken na!) en ben echt zo benieuwd naar de foto's. gelukkig dat die kraterwandeling met die meren meeviel. Zat echt aan je te denken die dag, maar een kwartiertje klimmen is niks na onze gorilla-tracking :-))
    Mier, geniet nog maar flink en blijven mailenhoor!! liefs!

  • 04 Mei 2007 - 09:52

    Mier Zelf:

    He San, wat ben jij snel, zit hier net nog een paar taalfouten eruit te halen (hoef jij het niet meer te doen met die rode pen van je.. hihi) en wat ps'jes toe te voegen...
    Ja, dit was niets met de Gorillatracking vergeleken, jij bent een echte held hoor! Maar dat meer vanwege je examen, supergefeliciteerd!!! De theorie van je opleiding sportmassage is binnen, gaan we "saampjes" (jij in het zweet ik relaxt op de tafel) 4 juni de praktijk halen!!!
    Mier

  • 04 Mei 2007 - 11:14

    Angelo & A-M :

    Ik lees al je verhalen hoor ! Moet er zo om lachen want zie jou helemaal voor me met die beesten op je kamer ! Je wordt nog eens een held met dat ongedierte. Mooi dat de groep zo bevalt. Veel plezier nog.

    Ik ben flink aan het aftellen: nog 1 week werken !

    Geniet ze!
    Anne-Marie

  • 04 Mei 2007 - 11:14

    Boukje:

    Goed te lezen dat Heineken toch een apart biertje blijft. Ha ha
    En ik zou je niet nadoen met die kakkerlakken, ik zou net zolang gillen tot ze die beesten weg komen halen. Ik ben trots op je!!!
    liefs

  • 04 Mei 2007 - 11:17

    Pa En Ma:

    Hoi,griet wat een end verhaal maar ik ben echt tot het einde gekomen.Voel me dus een held!!Wat die toeristen beterft zijn die van dichtbij te spotten of zijn het halve wilden:-) Voor we naar de Hoek gaan zijn we lekker op de hoogte.Vanaf morgen horen we de sms-jes wel weer van je.Tot horens en geniet maar lekker door!!
    Pa en Ma XXX

  • 04 Mei 2007 - 11:35

    Marieke:

    Hihi, toch niet nog meer "Amarula liedjes" he? ;)
    Ik blijf je verhalen ook lezen hoor! Altijd leuk :).
    Enne, over Heineken gesproken....je had daar toch een collega die Martine heet? Toch niet toevallig Martine Beer?
    Have fun!! En oppassen voor de kakkerlakken ;)!

  • 08 Mei 2007 - 17:17

    Claudia:

    Ik lees het alweer: een supertrip!!!! Onwijs fijn voor je dat je het weer zo naar je zin hebt.En die paar beestjes,ach joh, je moet eens naar Afrika gaan,daar zijn ze veel groter.... ;-)) xxx

  • 08 Mei 2007 - 17:55

    Joyce:

    Lieve Mier,genoten van jouw verhaal.
    Als dit geen avontuur is met al die kakkerlakken en andere enge beestjes!
    Ik ben inmiddels weer een beetje gewend aan het kleine Nederland, maar denk nog steeds terug aan de schitterende weekjes samen met Alice. Zo ook de twee dagen samen met jou op Bali.Ik zal jou verhalen met veel plezier blijven volgen.Mier toi,toi,toi.
    Liefs Joyce en André

  • 10 Mei 2007 - 10:03

    Lilly:

    Hee Mier,
    Eindelijk tijd gevonden om heel je verhaal te lezen (ook de vorige berichten). Om ff terug te komen op het geloof op Flores. Je bent ook echt een heiden, natuurlijk zijn ze Katholiek!!!
    En kakkerlakken kun je beter niet doodslaan (komen de eitjes vrij, die vervolgens aan je schoen oid blijven hangen en krijg je er nog veel meer).
    Mier, ik geniet al van je verhalen, laat staan als je het live beleefd net als jij.

    Geniet nog ff en tot gauw!
    Dikke zoen Lilly

  • 11 Mei 2007 - 10:31

    Robin:

    He Meir

    Wat een verhaal, ga je de competitie aan met Al! ;-)
    Bedankt voor je sms-je. Tennis gaat prima zonder je. Heb nog niet verloren ;-). Jaloers op je duiken.. bijna manta's zien is niets om jaloers op te worden. Net als ik bijna de whaleshark. :-(
    Hoop dat je nog veel mooie dingen mag zien en zie je snel weer op de tennisbaan.

    Robin
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Mijn eerste reis

De reis is te vinden op de Djoser site:
http://www.djoser.nl
Djoser Reizen --> Azië --> Indonesië --> 22 dagen Kleine Sunda Eilanden

Mijn eigen site is:
http://www.mierenzo.nl/

De volgende route ga ik doen!
26-04-'07 Amsterdam - Denpasar -
27-04-'07 Aankomst Denpasar - Lovina (nachtje bij Joyce en Alice!!)
28-04-'07 Lovina - Sanur
29-04-'07 Sanur - Denpasar, vlucht naar Maumere
30-04-'07 Maumere
01-05-'07 Maumere - Moni
02-05-'07 Moni - Gunung Kelimutu - Riung
03-05-'07 Riung
04-05-'07 Riung - Bajawa
05-05-'07 Bajawa
06-05-'07 Bajawa - Ruteng
07-05-'07 Ruteng - Labuhanbajo, boottocht: Pulau Kanawan
08-05-'07 boottocht: Pulau Kanawan - Komodo
09-05-'07 boottocht: Komodo - Pulau Satonda
10-05-'07 boottocht: Pulau Satonda - Moyo
11-05-'07 boottocht: Moyo - Gili Batu/Pulau Keramat
12-05-'07 boottocht: Gili Batu/Pulau Keramat - Gili Air
13-05-'07 boottocht: Gili Air - Senggigi
14-05-'07 Senggigi
15-05-'07 Senggigi
16-05-'07 Senggigi - Kuta
17-05-'07 Kuta - Denpasar - Amsterdam
18-05-'07 aankomst Amsterdam


REISBESCHRIJVING
Bali
dag 1 do 26 april: Vertrek uit Amsterdam
dag 2 vr 27 april: Aankomst Denpasar - Lovina
dag 3 za 28 april: Lovina - Sanur

(hieronder staat het verhaal van Djoser, ik kom dus een dag eerder dan de groep aan en breng een nachtje door in Lovina bij Joyce en Alice!!)
Malaysia Airlines brengt je via een overstap in Kuala Lumpur naar Denpasar op Bali, waarna je in de middag in Sanur arriveert. Hier kun je vast een nacht wennen aan de tropische temperatuur en kennismaken met lokale eetgewoonten. Onder het genot van een eerste zonsondergang kun je de reis levendig beginnen in één van de vele restaurantjes of bars.


Flores
dag 4 zo 29 april: Sanur – Denpasar, vlucht naar Maumere
dag 5 ma 30 april: Maumere
dag 6 di 1 mei: Maumere – Moni
dag 7 wo 2 mei: Moni - Riung
dag 8 do 3 mei: Riung

De vlucht van Bali naar Flores duurt ongeveer 2 uur. Vanuit het toestel heb je een weids uitzicht over uitgestrekte koraalriffen en atollen, waar je in de volgende weken langs komt.

Het centrum van Maumere wordt gekenmerkt door een groot plein, de markt en een enorme katholieke kerk. Je hebt een hele dag om de stad te verkennen en de leuke haven bekijken waar de sopes, typische houten boten die je alleen op Flores aantreft, de geoogste kokosnoten exporteren. Op het strand even buiten de stad kun je je aan de eerst snorkeltocht wagen.

Dan reizen we door naar Moni, een klein dorpje, dat midden tussen de rijstvelden ligt. De volgende ochtend staan we vroeg op om de Kelimutu-vulkaan te beklimmen. Na een stuk met jeeps lopen we de laatste meters naar de top om daar op het opkomen van de zon te wachten. Als het licht is zie je andere vulkaanpieken liggen, evenals drie mineraalrijke meren met verschillende kleuren: turkoois, olijfgroen en zwart, die opmerkelijk genoeg in de loop der tijd steeds van kleur wisselen. Volgens een oude legende is de Kelimutu een voorbode van de dood en huizen er in de meren de zielen van de overledenen. Als we weer beneden zijn, rijden we door naar Riung.

In Riung bevindt zich het Nature Conservation Park dat het onderwater ecosysteem beschermd. Je hebt de mogelijkheid om de kleine eilandjes voor de kust te ontdekken, die bekend staan om hun mooie koralen en witte zandstranden.


Bajawa
dag 9 vr 4 mei: Riung - Bajawa
dag 10 za 5 mei: Bajawa
dag 11 zo 6 mei: Bajawa - Ruteng

Niet voor niets wordt Flores wel als een van de fraaiste eilanden van de Sunda-eilandengroep beschouwd, waar de vulkaanerupties een karakteristiek landschap hebben doen ontstaan. De vaak smalle wegen slingeren zich door de bergen, zodat je hier rekening moet houden met enkele lange ritten.

De hooglanden rond het koele Bajawa worden bevolkt door de Ngada-stam, een van de minst gemoderniseerde bevolkingsgroepen op Flores. In dorpjes als Langka, Bena, Wogo of Naru is de cultuur nog zeer authentiek en herkenbaar aan; bijvoorbeeld de traditioneel gebouwde houten huizen, totempalen, stenen ommuringen of rituele plaatsen waar buffels worden geofferd. De opvallende Ngadasymbolen - de ngadhu, een parasolachtig bouwsel van zo’n drie meter hoog en de bhaga, een miniatuurhuisje met een rieten dak - symboliseren de voortdurende aanwezigheid van de voorouders. Meestal word je met grote gastvrijheid in deze dorpen ontvangen, krijg je lokale drankjes en hapjes voorgezet en met een beetje geluk nodigt men je ook thuis uit of worden er traditionele dansen uitgevoerd. Wandelliefhebbers met een uitstekende conditie kunnen de Eneri-vulkaan beklimmen en bij de warmwaterbronnen van Soa kun je heerlijk zwemmen en luieren.

Vanuit Bajawa reizen we door naar Ruteng. Deze rit is weliswaar zwaar en lang, maar ook spectaculair. Onderweg stoppen we af en toe bij een strandje, plantages of dorpjes om even uit te blazen en de benen te strekken. Ruteng is eveneens aangenaam koel en de omgeving leent zich uitstekend voor een wandelingetje met schitterende uitzichtpunten over de heuvels, valleien en rijstvelden. De plaats heeft bovendien een markt, waar de zeer traditioneel levende dorpsbewoners uit de heuvels van Manggarai komen.


Boottocht !!
dag 12 ma 7 mei: Ruteng – Labuhanbajo, begin boottocht
dag 13 di 8 mei: Kanawan – Komodo
dag 14 wo 9 mei: Komodo - Satonda

Onderweg van Ruteng naar Labuhanbajo onderbreken we het traject regelmatig om het landschap en het dorpsleven in de kampongs in ons op te nemen.

In de havenplaats Labuhanbajo schepen we in op de boot of boten, waarmee we de komende zeven dagen de mooiste eilandjes van de oostelijke archipel gaan verkennen. Onderweg kun je op het dek zonnen en af en toe wordt de boot stilgelegd om een duik in zee te nemen en te snorkelen. Indien je wilt duiken, kun je je aan het begin van de reis aanmelden bij de reisbegeleiding. Er wordt dan voldoende duikmateriaal aan boord meegenomen. De bemanning zorgt driemaal daags voor een smakelijk maal. Tussen Sumbawa en Flores liggen tientallen kleinere eilandjes, en we leggen allereerst aan bij Kanawan, waar je de eerste schitterende koralen ziet. Misschien kunnen we hier onze eerste zelfgevangen vis barbecuen.

De volgende dag varen we vroeg naar het eilandje Komodo, een uniek natuurreservaat. Op het eiland trekken we met een gids het binnenland in op zoek naar de reusachtige prehistorische varanen, die een lengte bereiken van wel drie meter. We overnachten in een stille baai en hebben na de wandeling weer alle gelegenheid om te snorkelen en te zwemmen.

Het volgende doel is Satonda, een vulkanisch eilandje aan de noordwestkust van Sumbawa. De krater is gevuld met regenwoud en in het midden ligt een groot meer. De lokale bevolking bezoekt deze plaats omdat het meer magische krachten zou bezitten. Ook hier vormt het koraal het perfecte decor voor een mooie duik. In de avonduren varen we rond middernacht verder westwaarts langs de noordkust van Sumbawa. Eigenlijk is het zonde om tijdens deze bootreis te gaan slapen, want de sterrenhemel biedt elke avond weer een prachtig schouwspel.


Vervolg boottocht
dag 15 do 10 mei: Satonda - Moyo
dag 16 vr 11 mei: Moyo - Gili Batu / Pulau Keramat
dag 17 za 12 mei: Gili Batu / Pulau Keramat - Gili Air
dag 18 zo 13 mei: Gili Air - Senggigi

Het eiland Moyo is in zijn geheel een nationaal park. We ankeren bij Labuan Haji, een van de weinige dorpjes. Zwervend door dit natuurreservaat, met zowel savannes als een dicht regenwoud en een bijzonder rijke fauna, kun je talrijke vogelsoorten, herten en zwijnen tegenkomen. Aan de horizon zie je van ver de dreigende vulkaan Tambora, die met zijn uitbarsting van 1815 een gigantische verwoesting en hongersnood veroorzaakte.

Na een bezoek aan een vleermuisgrot zeilen we verder naar Gili Batu of Pulau Keramat, afhankelijk van de omstandigheden. Deze onbewoonde eilandjes lenen zich weer uitstekend voor alle wateractiviteiten. De boottocht eindigt met een korte tocht naar de Gili-eilanden, drie tropische paradijsjes met prachtige, stille witte stranden ten noordwesten van Lombok. Snorkelend of duikend langs de koraalriffen van bijvoorbeeld Gili Air zie je in het heldere water vissen in alle kleuren van de regenboog. Natuurlijk kun je ook de eilandjes zelf gaan verkennen. Dan nemen we afscheid van schip en bemanning en gaan aan land.


Lombok, Senggigi
dag 19 ma 14 mei: Senggigi
dag 20 di 15 mei: Senggigi

Na ons zeeavontuur verblijven we enkele dagen in het kustplaatsje Senggigi. Van hieruit kun je verschillende dagexcursies maken. In Mataram zijn enkele fraaie bouwwerken te vinden als Pura (=tempel) Meru en het Mayura-waterpaleis met vijvers waarin dikke, als heilig beschouwde karpers leven. In de plaatsjes Lingsar en Suranadi, verder landinwaarts vind je ook enkele mooie tempels in Balinese stijl. In dorpjes als Sukarare, bekend van traditionele weverijen, en de noordelijker gelegen plaatsjes Bayan en Senaro is de authentieke Sasak-cultuur nog springlevend. Bijna de gehele bevolking van Lombok behoort tot deze Sasak-stam.

Wandelliefhebbers kunnen een facultatieve excursie maken naar de Rinjani, de reusachtige vulkaan die door de Balinezen en de Sasak vereerd wordt als een heilige berg, een zetel van de goden. Aan de voet ligt, prachtig temidden van de sawa’s, het dorpje Tetebatu. Ook in Lendang Nangka kun je mooie wandelingen maken.


Bali
dag 21 wo 16 mei: Senggigi - Kuta
dag 22 do 17 mei: Kuta, vertrek uit Denpasar
dag 23 vr 18 mei: Aankomst Amsterdam

Met de lokale veerboot varen we van Lombok naar Bali hebben we nog anderhalve dag in Kuta. De prachtige stranden van dit heerlijke plaatsje en de comfortabele accommodatie vormen een perfecte afsluiter van deze avontuurlijke reis. Vanuit Denpasar vliegen we via Kuala Lumpur met Malaysia Airlines terug naar Amsterdam.

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2007

Oost, west, thuis toch weer best! ;-)

15 Mei 2007

Een paar foto's!

13 Mei 2007

"I wonder what the rich people are doing now"

04 Mei 2007

"Beer is finished, but we have Heineken" ;-)

30 April 2007

Flores!!
Miranda

De reis is te vinden op de Djoser site: http://www.djoser.nl Djoser Reizen --> Azië --> Indonesië --> 22 dagen Kleine Sunda Eilanden Mijn eigen site is: http://www.mierenzo.nl/ De volgende route ga ik doen! 26-04-'07 Amsterdam - Denpasar - 27-04-'07 Aankomst Denpasar - Lovina (nachtje bij Joyce en Alice!!) 28-04-'07 Lovina - Sanur 29-04-'07 Sanur - Denpasar, vlucht naar Maumere 30-04-'07 Maumere 01-05-'07 Maumere - Moni 02-05-'07 Moni - Gunung Kelimutu - Riung 03-05-'07 Riung 04-05-'07 Riung - Bajawa 05-05-'07 Bajawa 06-05-'07 Bajawa - Ruteng 07-05-'07 Ruteng - Labuhanbajo, boottocht: Pulau Kanawan 08-05-'07 boottocht: Pulau Kanawan - Komodo 09-05-'07 boottocht: Komodo - Pulau Satonda 10-05-'07 boottocht: Pulau Satonda - Moyo 11-05-'07 boottocht: Moyo - Gili Batu/Pulau Keramat 12-05-'07 boottocht: Gili Batu/Pulau Keramat - Gili Air 13-05-'07 boottocht: Gili Air - Senggigi 14-05-'07 Senggigi 15-05-'07 Senggigi 16-05-'07 Senggigi - Kuta 17-05-'07 Kuta - Denpasar - Amsterdam 18-05-'07 aankomst Amsterdam REISBESCHRIJVING Bali dag 1 do 26 april: Vertrek uit Amsterdam dag 2 vr 27 april: Aankomst Denpasar - Lovina dag 3 za 28 april: Lovina - Sanur (hieronder staat het verhaal van Djoser, ik kom dus een dag eerder dan de groep aan en breng een nachtje door in Lovina bij Joyce en Alice!!) Malaysia Airlines brengt je via een overstap in Kuala Lumpur naar Denpasar op Bali, waarna je in de middag in Sanur arriveert. Hier kun je vast een nacht wennen aan de tropische temperatuur en kennismaken met lokale eetgewoonten. Onder het genot van een eerste zonsondergang kun je de reis levendig beginnen in één van de vele restaurantjes of bars. Flores dag 4 zo 29 april: Sanur – Denpasar, vlucht naar Maumere dag 5 ma 30 april: Maumere dag 6 di 1 mei: Maumere – Moni dag 7 wo 2 mei: Moni - Riung dag 8 do 3 mei: Riung De vlucht van Bali naar Flores duurt ongeveer 2 uur. Vanuit het toestel heb je een weids uitzicht over uitgestrekte koraalriffen en atollen, waar je in de volgende weken langs komt. Het centrum van Maumere wordt gekenmerkt door een groot plein, de markt en een enorme katholieke kerk. Je hebt een hele dag om de stad te verkennen en de leuke haven bekijken waar de sopes, typische houten boten die je alleen op Flores aantreft, de geoogste kokosnoten exporteren. Op het strand even buiten de stad kun je je aan de eerst snorkeltocht wagen. Dan reizen we door naar Moni, een klein dorpje, dat midden tussen de rijstvelden ligt. De volgende ochtend staan we vroeg op om de Kelimutu-vulkaan te beklimmen. Na een stuk met jeeps lopen we de laatste meters naar de top om daar op het opkomen van de zon te wachten. Als het licht is zie je andere vulkaanpieken liggen, evenals drie mineraalrijke meren met verschillende kleuren: turkoois, olijfgroen en zwart, die opmerkelijk genoeg in de loop der tijd steeds van kleur wisselen. Volgens een oude legende is de Kelimutu een voorbode van de dood en huizen er in de meren de zielen van de overledenen. Als we weer beneden zijn, rijden we door naar Riung. In Riung bevindt zich het Nature Conservation Park dat het onderwater ecosysteem beschermd. Je hebt de mogelijkheid om de kleine eilandjes voor de kust te ontdekken, die bekend staan om hun mooie koralen en witte zandstranden. Bajawa dag 9 vr 4 mei: Riung - Bajawa dag 10 za 5 mei: Bajawa dag 11 zo 6 mei: Bajawa - Ruteng Niet voor niets wordt Flores wel als een van de fraaiste eilanden van de Sunda-eilandengroep beschouwd, waar de vulkaanerupties een karakteristiek landschap hebben doen ontstaan. De vaak smalle wegen slingeren zich door de bergen, zodat je hier rekening moet houden met enkele lange ritten. De hooglanden rond het koele Bajawa worden bevolkt door de Ngada-stam, een van de minst gemoderniseerde bevolkingsgroepen op Flores. In dorpjes als Langka, Bena, Wogo of Naru is de cultuur nog zeer authentiek en herkenbaar aan; bijvoorbeeld de traditioneel gebouwde houten huizen, totempalen, stenen ommuringen of rituele plaatsen waar buffels worden geofferd. De opvallende Ngadasymbolen - de ngadhu, een parasolachtig bouwsel van zo’n drie meter hoog en de bhaga, een miniatuurhuisje met een rieten dak - symboliseren de voortdurende aanwezigheid van de voorouders. Meestal word je met grote gastvrijheid in deze dorpen ontvangen, krijg je lokale drankjes en hapjes voorgezet en met een beetje geluk nodigt men je ook thuis uit of worden er traditionele dansen uitgevoerd. Wandelliefhebbers met een uitstekende conditie kunnen de Eneri-vulkaan beklimmen en bij de warmwaterbronnen van Soa kun je heerlijk zwemmen en luieren. Vanuit Bajawa reizen we door naar Ruteng. Deze rit is weliswaar zwaar en lang, maar ook spectaculair. Onderweg stoppen we af en toe bij een strandje, plantages of dorpjes om even uit te blazen en de benen te strekken. Ruteng is eveneens aangenaam koel en de omgeving leent zich uitstekend voor een wandelingetje met schitterende uitzichtpunten over de heuvels, valleien en rijstvelden. De plaats heeft bovendien een markt, waar de zeer traditioneel levende dorpsbewoners uit de heuvels van Manggarai komen. Boottocht !! dag 12 ma 7 mei: Ruteng – Labuhanbajo, begin boottocht dag 13 di 8 mei: Kanawan – Komodo dag 14 wo 9 mei: Komodo - Satonda Onderweg van Ruteng naar Labuhanbajo onderbreken we het traject regelmatig om het landschap en het dorpsleven in de kampongs in ons op te nemen. In de havenplaats Labuhanbajo schepen we in op de boot of boten, waarmee we de komende zeven dagen de mooiste eilandjes van de oostelijke archipel gaan verkennen. Onderweg kun je op het dek zonnen en af en toe wordt de boot stilgelegd om een duik in zee te nemen en te snorkelen. Indien je wilt duiken, kun je je aan het begin van de reis aanmelden bij de reisbegeleiding. Er wordt dan voldoende duikmateriaal aan boord meegenomen. De bemanning zorgt driemaal daags voor een smakelijk maal. Tussen Sumbawa en Flores liggen tientallen kleinere eilandjes, en we leggen allereerst aan bij Kanawan, waar je de eerste schitterende koralen ziet. Misschien kunnen we hier onze eerste zelfgevangen vis barbecuen. De volgende dag varen we vroeg naar het eilandje Komodo, een uniek natuurreservaat. Op het eiland trekken we met een gids het binnenland in op zoek naar de reusachtige prehistorische varanen, die een lengte bereiken van wel drie meter. We overnachten in een stille baai en hebben na de wandeling weer alle gelegenheid om te snorkelen en te zwemmen. Het volgende doel is Satonda, een vulkanisch eilandje aan de noordwestkust van Sumbawa. De krater is gevuld met regenwoud en in het midden ligt een groot meer. De lokale bevolking bezoekt deze plaats omdat het meer magische krachten zou bezitten. Ook hier vormt het koraal het perfecte decor voor een mooie duik. In de avonduren varen we rond middernacht verder westwaarts langs de noordkust van Sumbawa. Eigenlijk is het zonde om tijdens deze bootreis te gaan slapen, want de sterrenhemel biedt elke avond weer een prachtig schouwspel. Vervolg boottocht dag 15 do 10 mei: Satonda - Moyo dag 16 vr 11 mei: Moyo - Gili Batu / Pulau Keramat dag 17 za 12 mei: Gili Batu / Pulau Keramat - Gili Air dag 18 zo 13 mei: Gili Air - Senggigi Het eiland Moyo is in zijn geheel een nationaal park. We ankeren bij Labuan Haji, een van de weinige dorpjes. Zwervend door dit natuurreservaat, met zowel savannes als een dicht regenwoud en een bijzonder rijke fauna, kun je talrijke vogelsoorten, herten en zwijnen tegenkomen. Aan de horizon zie je van ver de dreigende vulkaan Tambora, die met zijn uitbarsting van 1815 een gigantische verwoesting en hongersnood veroorzaakte. Na een bezoek aan een vleermuisgrot zeilen we verder naar Gili Batu of Pulau Keramat, afhankelijk van de omstandigheden. Deze onbewoonde eilandjes lenen zich weer uitstekend voor alle wateractiviteiten. De boottocht eindigt met een korte tocht naar de Gili-eilanden, drie tropische paradijsjes met prachtige, stille witte stranden ten noordwesten van Lombok. Snorkelend of duikend langs de koraalriffen van bijvoorbeeld Gili Air zie je in het heldere water vissen in alle kleuren van de regenboog. Natuurlijk kun je ook de eilandjes zelf gaan verkennen. Dan nemen we afscheid van schip en bemanning en gaan aan land. Lombok, Senggigi dag 19 ma 14 mei: Senggigi dag 20 di 15 mei: Senggigi Na ons zeeavontuur verblijven we enkele dagen in het kustplaatsje Senggigi. Van hieruit kun je verschillende dagexcursies maken. In Mataram zijn enkele fraaie bouwwerken te vinden als Pura (=tempel) Meru en het Mayura-waterpaleis met vijvers waarin dikke, als heilig beschouwde karpers leven. In de plaatsjes Lingsar en Suranadi, verder landinwaarts vind je ook enkele mooie tempels in Balinese stijl. In dorpjes als Sukarare, bekend van traditionele weverijen, en de noordelijker gelegen plaatsjes Bayan en Senaro is de authentieke Sasak-cultuur nog springlevend. Bijna de gehele bevolking van Lombok behoort tot deze Sasak-stam. Wandelliefhebbers kunnen een facultatieve excursie maken naar de Rinjani, de reusachtige vulkaan die door de Balinezen en de Sasak vereerd wordt als een heilige berg, een zetel van de goden. Aan de voet ligt, prachtig temidden van de sawa’s, het dorpje Tetebatu. Ook in Lendang Nangka kun je mooie wandelingen maken. Bali dag 21 wo 16 mei: Senggigi - Kuta dag 22 do 17 mei: Kuta, vertrek uit Denpasar dag 23 vr 18 mei: Aankomst Amsterdam Met de lokale veerboot varen we van Lombok naar Bali hebben we nog anderhalve dag in Kuta. De prachtige stranden van dit heerlijke plaatsje en de comfortabele accommodatie vormen een perfecte afsluiter van deze avontuurlijke reis. Vanuit Denpasar vliegen we via Kuala Lumpur met Malaysia Airlines terug naar Amsterdam.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 12216

Voorgaande reizen:

26 April 2007 - 18 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: